Coraz istotniejszy globalnie rynek motoryzacyjny w Turcji zmienia się na naszych oczach. Po raz pierwszy w historii w jednym półroczu sprzedano tam ponad 600 tys. samochodów osobowych. Dodatkowo zaskoczeniem jest fakt, że na bestsellerem nie jest tam już sedan. Przez ostatnie 9 lat z rzędu wygrywał tam Fiat Egea (u nas znany jako Tipo). Jednak klienci w tym roku częściej sięgają po tanią alternatywę z salonów Renault i to nie w sedanie.
Hatchback bestsellerem w Turcji
Pierwsze półrocze na rynku tureckim było rekordowe. Według danych ODMD, zarejestrowano 607 977 samochodów osobowych. To pobicie ubiegłorocznego rekordu, który wynosił 577 981 szt. Ten rynek w odróżnieniu od Europy nadal kocha sedany, ale i to zaczyna się zmieniać. Bestsellerem półrocza jest bowiem hatchback, Renault Clio (24 147 szt.). Najpopularniejszy w latach 2016-2024 Fiat Egea sedan stracił prawie 30 proc. i spadł na 2. miejsce (20 431 szt.). Podium skompletował kolejny model Renault – Megane (18 867 szt.) – ale już w sedanie.

Najpopularniejszy SUV? Chiński BYD Seal U (18 292 szt.), a tuż za nim turecki Togg T10X (17 101 szt.). Toyota Corolla, oferowana tam w sedanie i kombi, uplasowała się na 6. miejscu (16 725 szt.) przed Fiatem Egeą Cross (12 822 szt.). Sprzedaż Tesli Model Y wystrzeliła tam o prawie 300 proc. (12 320 szt.) i elektryczny SUV produkowany pod Berlinem zajmuje 8. lokatę. Czołową dziesiątkę uzupełniają Peugeot 2008 (12 210 szt.) i Toyota C-HR (12 207 szt.). Najbliżej do tego grona mają Citroen C4 X (11 103 szt.) oraz Hyundai i20 (10 636 szt.).

Renault strąca z tronu Fiata
Po 6 miesiącach 2025 r. prowadzenie w Turcji przejmuje Renault (łącznie 58 959 szt.). Pierwszy rok temu o tej porze Fiat musi pogodzić się z rolą wicelidera (52 180 szt.). Do czołowej trójki awansował Volkswagen (46 716 szt.) kosztem Forda (46 537 szt.). Do Top 5 dostała się też Toyota (43 455 szt.), która wyprzedziła Peugeota (41 640 szt.), Opla (32 867) i Hyundaia (30 929). W Top 10 znalazły się też Citroen (29 364) i BYD (25 501).