Audi oddaje hołd 5-cylindrowemu silnikowi spalinowemu. Niemcy będą kontynuować tradycję

Audi zbudowało retro wyścigówkę na bazie RS3. Samochód wygląda tak, jakby przeniósł się w czasie z 1989 roku. Powstał za sprawą uczniów, którzy inspirowali się legendami w postaci modelu IMSA. Nowy model koncepcyjny otrzymał nazwę GT50 i udowadnia, że będący na rynku od 50 lat pięciocylindrowy silnik spalinowy niemieckiej firmy wciąż ma to coś. 

Audi-GT50-00003
Podaj dalej

Spis treści 

  • Praktykanci Audi zbudowali GT50 jako hołd dla historii 5-cylindrowych silników 
  • Koncepcja łączy stylistykę retro z dziką, aerodynamiczną sylwetką 
  • Pojawiają się wskazówki dotyczące kolejnych wariantów z silnikami 5-cylindrowymi 
Audi-GT50-00003
fot. Audi/Stimme

Audi nie zapomina o silniku spalinowym

Niemiecka firma może i weszła bardzo głęboko w epokę elektryczną. Ale jej uczniowie przypominają nam, że impreza z pięciocylindrowymi silnikami spalinowymi jeszcze się nie zakończyła. Oto Audi GT50, wyjątkowy koncept, który powstał z okazji 50-lecia kultowego, pięciocylindrowego, rzędowego silnika. 

GT50 to najnowszy model z linii coraz bardziej szalonych pojazdów budowanych przez uczniów z centrum szkoleniowego. To co sami ludzie, którzy dali nam już koncepcyjne RS6 GTO, elektryczne A2, czy 240-konnego NSU Prinz EV. 

W przyszłym roku Audi będzie świętować okrągłe pięć dekad istnienia 5-cylindrowego silnika. Rzędowa jednostka pojawiła się po raz pierwszy w 1976 roku w modelu 100. Dziwaczna konfiguracja zapewniała płynność pracy silnika sześciocylindrowego oraz dawała prostotę silnika czterocylindrowego. Ale przez następne dziesięciolecia silnik Audi zyskał kultową popularność i wygrał wiele trofeów. Mogliśmy znaleźć go pod maską samochodów drogowych, rajdowych oraz wyścigowych. 

Audi-GT50-00003
fot. Audi/Stimme

Inni już dawno porzucili „piątkę”

Nie tylko Audi „romansowało” z silnikiem pięciocylindrowym, ale jako jedyne uzyskało z nim tyle sukcesów. BMW, Ford, Fiat, Volvo, czy też Volkswagen przez lata próbowali swoich sił z silnikami pięciocylindrowymi. Ale już dawno je porzucili. Nawet w Ingolstadr silnik przetrwał tylko w modelu RS3, które jest przecież dawcą dla GT50. Teraz jednak silnik zdaje się zyskiwać na popularności. Koncern VW zdecydował się umieścić go w crossoverze Cupra Formentor. Pojawiają się także plotki o możliwym wykorzystaniu do dla Volkswagena Golfa R. 

2,5-litrowy, turbodoładowany pięciocylindrowy silnik o mocy 400 KM pozostaje nietknięty w GT50. Fani wiedzą też, że silnik jest w stanie wygenerować nawet o 100 KM więcej przy zastosowaniu najbardziej podstawowych modów tuningowych. Spodziewamy się, że niemiecka firma może wkrótce wykorzystać silnik do stworzenia jeszcze bardziej szaloną wersję specjalną RS3.

Audi-GT50-00003
fot. Audi/Stimme
Sklep z częściami samochodowymi online iParts.pl

Przeczytaj również