W dzisiejszych czasach atrakcyjność Rajdu Barbórka wynika w głównej mierze z faktu, że nie jest on zaliczany do żadnej sezonowej klasyfikacji. Dzięki temu na trasie w stolicy kraju mogą pojawiać się samochody WRC. I tak też się dzieje. W 2017 roku organizatorzy przygotowali dla uczestników pięć odcinków specjalnych, na których za kierownicą właśnie takiej maszyny pojawi Kajetan Kajetanowicz. Co więcej, Rajdowy Mistrz Europy spróbuje podtrzymać fantastyczną serię i triumfować w stolicy już po raz piąty z rzędu. Więcej zwycięstw ma na swoim koncie tylko Tomasz Kuchar, który dokonywał tej sztuki aż sześciokrotnie.
Historia imprezy organizowanej w stolicy Polski sięga jeszcze czasów przedwojennych. Wówczas to najlepsi kierowcy w kraju na zaproszenie Automobilklubu Polskiego spotykali się na początku grudnia aby podsumować cały rok zmagań. Po zawirowaniach związanych z okupacją, powrócono do tej tradycji dopiero pod koniec lat 50. Jednak za oficjalną datę przeprowadzenia pierwszej edycji Rajdu Barbórka przyjmuje się rok 1964. Więcej o historii imprezy organizowanej na początku grudnia, możecie dowiedzieć się z najnowszego odcinka Rajdowego Świeżaka.
Za pierwszych zwycięzców Rajdu Barbórka uznaje się duet Alicja Postawka/Franciszek Postawka. Oficjalne źródła nie podają, kto w mistrzowskiej parze pełnił wówczas rolę kierowcy a kto pilota. Faktem jest natomiast, że Franciszek (na zdjęciu) to wielokrotny Rajdowy Samochodowy Mistrz Polski, fabryczny kierowca FSO oraz Volvo a także uczestnik m.in. Rajdu Monte Carlo. To on zachęcił Sobiesława Zasadę do zainteresowania się motosportem i pełnił funkcję jego pierwszego nauczyciela. W drugiej edycji warszawskiej imprezy uczeń przerósł mistrza. Sobiesław Zasada triumfował bowiem w roku 1965, a w kolejnym sezonie za kierownicą Steyr Puch 660 TR powtórzył to prestiżowe osiągnięcie.
Do ciekawej sytuacji doszło w 1968 roku bowiem na najwyższym stopniu podium stanęło ex aequo dwóch kierowców. Mowa o Włodzimierzu Markowskim i Lelio Lattarim. Ten ostatni zwyciężał także w Rajdzie Kormoran i Warszawskim, a przez długi okres czasu ze względu na włoskie pochodzenie miał problemy z uzyskaniem stosownej licencji. W 1980 roku swoje pierwsze z czterech zwycięstw w prestiżowej imprezie odniósł Marian Bublewicz. Wicemistrz Europy (na zdjęciu przed Rajdem Elmot 1984) startował wówczas za kierownicą Opla Kadetta GTE 2000. Tyle samo triumfów na swoim koncie w Rajdzie Barbórka ma również Paweł Przybylski, natomiast Krzysztof Hołowczyc wygrywał w stolicy w 2001 roku. Sezon wcześniej bezkonkurencyjny okazał się Janusz Kulig.
Najnowsza historia imprezy to m.in. trzy zwycięstwa Leszka Kuzaja, rekordowe sześć Tomasza Kuchara oraz ostatnie cztery wygrane z rzędu Kajetana Kajetanowicza. Czy aktualny Mistrz Europy podtrzyma doskonałą passę, dowiemy się już w sobotę wieczorem.