Udany początek, czy wręcz przeciwnie?

Powracający do mistrzostw świata w tym sezonie team Toyoty jest po 5 rundach 3. w klasyfikacji producentów. Wydaje się, że wyprzedzanie na ten moment Citroena nie jest niczym nadzwyczajnym. Co można zatem powiedzieć na temat zespołu Toyoty?

Udany początek, czy wręcz przeciwnie?
Podaj dalej

85. Rallye Automobile de Monte-Carlo 2017

O tym, że początki bywają trudne wie każdy. Pierwszy rajd nowej generacji samochodów, pierwszy rajd po powrocie do mistrzostw Toyoty. Nie przejął się tym absolutnie Jari-Matti Latvala. Fin prezentował bardzo wyrównane tempo i w tej wszechobecnej komedii pomyłek on popełnił ich bardzo mało i zajął ostatecznie 2. miejsce. Jedyne, co mogło martwić to strata, bo Latvala przegrał rajd o 2:15,0. Dla Juho Hanninena rajd był ciekawy, aż do czasu OS5 St Leger les Melezes – La Batie Neuve 1. Wtedy uderzył on w drzewo i pożegnał się z marzeniami o dobrym miejscu. Po powrocie do rywalizacji kolejnego dnia niestety na próbie numer 13 – Bayons – Breziers 2 Hanninen złapał kapcia i spadł jeszcze dalej., dojeżdżając ostatecznie na 16. pozycji.

65. Rally Sweden 2017

Sytuacja w mroźnej Szwecji wyglądała bardzo podobnie do tej w Monte Carlo. Tym razem wszystko było jednak zdecydowanie bardziej wyraziste, a wnioski nasuwały się same. Jari-Matti Latvala za nic miał sobie wszelkie przeciwności losu i wygrał cały rajd. Juho Hanninen powtórzył błędy z Monte Carlo. Na teście OS5 Röjden 2 Fin po raz kolejny zaliczył kontakt z drzewem i do końca dnia musiał zmagać się z ogromnymi problemami. Dalsza spokojna jazda pozwoliła na zajęcie zaledwie 22. miejsca.

14. Rally Guanajuato Mexico 2017

Rajd Meksyku jest bardzo podobny do dwóch poprzednich z jednego względu – jest niepowtarzalny, nieprzewidywalny i wyniki osiągane na nim nie są do końca miarodajne. O ile na Rajdzie Monte Carlo pogoda zmienia się co 5 minut, w Szwecji jeździmy po nawierzchni, której nie ma nigdzie indziej, tak w Meksyku wysokości są na tyle duże, że maskują prawdziwy potencjał samochodów. Jari-Matti Latvala ukończył na miejscu 6., zaś Juho Hanninen był 7. Ich straty? Kosmiczne – 4:40,3 i 5:06,2. Nie można w tym przypadku wymienić na których odcinkach popełniali błędy, bo takowych nie było. Najzwyczajniej w świecie, Yaris był znacznie wolniejszy od reszty.

60. Che Guevara Energy Drink Tour de Corse 2017

Pierwsza w pełni asfaltowa runda sezonu. Pierwsza, która tak naprawdę mogła pokazać potencjał nowej Toyoty Yaris. Po raz kolejny bardzo dobrze spisywał się Jari-Matti Latvala. Fin zajął ostatecznie 4. miejsce, jednak do zwycięzcy stracił nieco ponad minutę, co nie jest bardzo dużą stratą. U Juho Hanninena znów wszystko od początku wyglądało fatalnie. Już na pierwszym odcinku specjalnym Pietrosella – Albitreccia 1 drugi z Finów przesadził z prędkością i uderzył w most. Chwilę później jego samochód stanął w płomieniach. Oznaczało to koniec ścigania tego dnia. W sobotę Juho wrócił i radził sobie bardzo dobrze, jednak rajd zakończył się ostatecznie po wypadku na OS9 Antisanti – Poggio di Nazza.

37. YPF Rally Argentina 2017

Kolejny rajd i kolejne problemy. Wydaje się, że tak sami zawodnicy, jak i szefostwo teamu miało dużo wyższe oczekiwania. Ostatecznie na mecie Jari-Matti Latvala był 5. Fin był bardzo regularny i bez problemu notował czasy w najlepszej dziesiątce zawodników na poszczególnych odcinkach. 2 pozycje za nim rajd ukończył Juho Hanninen. Bliskość w klasyfikacji na koniec imprezy nie oznacza jednak absolutnie, że tempo tych dwóch zawodników było porównywalne. Wręcz przeciwnie. O ile Latvala na mecie stracił 1:48,1, to Juho był wolniejszy od triumfatora o 11:16,9. Skąd taka różnica? Według Hanninena było spowodowane to problemami z samochodem, który miał się przegrzewać i tracić moc.

Jak zatem podsumować można dyspozycję Toyoty w 2017 roku? Do tej pory wydaje się, że jest przeciętnie. Wygrana na Rajdzie Szwecji nie musi wcale oznaczać zbyt wiele, tak samo jak nie oznacza nic wygrana Citroena w Meksyku. Wydaje się, że nowy Yaris potrzebuje jeszcze usprawnień, tak, aby w przyszłości sprawy techniczne nie rujnowały wysiłków zawodników. Jari-Matti Latvala trzyma swój bardzo wysoki poziom, zaś Juho Hanninen popełnia jak na razie zbyt wiele błędów. Na ten moment japoński producent jest 3. w tabeli zespołów. Najlepszym zawodnikiem jest naturalnie Jari-Matti Latvala, który zajmuje 2. miejsce. Na uwagę zasługuje fakt, że Toyota jest jak na razie najmniej agresywna i wyrazista. Team znajduje się na ostatnim miejscu w klasyfikacji wygranych odcinków specjalnych i oesów na prowadzeniu.

Przeczytaj również