Czym jest Joker? Jest to dodatkowa część toru, dłuższa, czasami zawierająca szykanę. Każdy zawodnik w trakcie biegu musi zaliczyć jeden przejazd przez Jokera, inaczej spotka go kara, która wiąże się z brakiem możliwości awansu do półfinałów.
Podczas Joker Lap każdy zawodnik musi liczyć się z utratą czasu. W zależności od toru może być to 1 sekunda, mogą też być np. 3 sekundy a nawet więcej. Dlatego też niezwykle istotny jest moment, w którym zawodnik zjedzie na tę partię. Jak łatwo wywnioskować, kiedy rozpoczynamy wyścig i po okrążeniu jesteśmy na pierwszym miejscu, zjeżdżając na Jokera automatycznie możemy spaść na 4. miejsce, a nawet dalej.
Najpopularniejszą strategią jest wypracowanie odpowiedniej przewagi, wtedy zjazd, tak aby nie stracić pozycji. W przypadku torów takich, jak np. Lydden Hill, czy Hell duże znaczenie odgrywa także pozycja startowa. Jeśli ruszamy po zewnętrznej to najlepiej jest zjechać na pierwszym okrążeniu. Wtedy to wjazd na Jokera pokrywa się niejako z wyjściem ze startu a dodatkowo nie jesteśmy uwikłani w walkę o pozycję na pierwszym zakręcie.
Każdy zawodnik ma swojego szpiega, obserwatora, który stoi na wieży i obserwuje sytuację na torze. Jego zadaniem jest ciągłe analizowanie sytuacji na torze, przeliczanie różnicy itp. Kiedy obserwator jest pewien, że Joker Lap nie będzie wiązał się z utratą pozycji, bądź przysporzy najmniejsze problemy, przekazuje tę informację zawodnikowi.
Oprócz czystej walki i ścigania, strategia odgrywa w rallycrossie wielką rolę. Joker Lap jest elementem, który nie tylko wywołuje emocje wśród zawodników, ale dostarcza też niesamowitych wrażeń kibicom.