Sześć zespołów, w tym kilka fabrycznych plus cztery indywidualne zgłoszenia. W sumie tegoroczna stawka World RX będzie liczyła 18 nazwisk. Cała ta osiemnastka weźmie udział we wszystkich 12 tegorocznych rundach, które zawitają do 11 krajów (dwie rundy odbędą się w Niemczech).
Sezon rozpocznie się już w najbliższy weekend w Barcelonie, na słynnym torze Circuit de Catalunya, gdzie co roku odbywa się Grand Prix Formuły 1. Weekend zostanie poprzedzony czwartkowym spotkaniem dla dziennikarzy, podczas którego zostaną zaprezentowani kierowcy oraz ich samochody.
El BarcelonaRX está a la vuelta de la esquina, y los pilotos tienen un mensaje para ti!
See you in Barcelonahttps://t.co/2jpR4U9qye pic.twitter.com/MSDWcqbpr0— Catalunya RX. Barcelona. Spain (@CatalunyaRX) March 19, 2017
Stawkę otwiera aktualny mistrz, Mattias Ekstrom zasiadający za sterami Audi S1 EKS RX Quattro. Jego zespołowymi kolegami będą Fin Toomas „Topi” Heikkinen oraz młody Łotysz Reinis Nitiss, który wygrał ubiegłoroczne zawody w Norwegii.
MEDIAINFO: World Champion @mattiasekstroem attacks again with Audi https://t.co/gmfiU7EU5S #WorldRX #LeagueofPerformance pic.twitter.com/3aS3GsFcxD
— Audi Sport (@audisport) March 21, 2017
Reinis Nitiss to obecnie jeden z najbardziej obiecujących zawodników w stawce
Team Peugeot Hansen również wystawi w tym roku trzeci samochód. Za jego kierownicą zasiądzie Kevin Hansen. Dziewięciokrotny rajdowy mistrz świata Sebastien Loeb oraz Timmy Hansen będą stanowili trzon szwedzkiej ekipy i to oni będą nominowani do zdobywania punktów w klasyfikacji zespołowej.
Z pewnością jednym pretendentów do mistrzowskiej korony jest dwukrotny rally crossowy czempion, Petter Solberg, który w tym roku porzuca Peugeota i łączy siły z fabrycznym teamem Volkswagena tworząc PSRX Volkswagen Sweden team. Jego zespołowym kolegą będzie Szwed, Johan Kristoffersson, a broń ma stanowić Polo RX Supercar. Co ważne, samochód był budowany w siedzibie Volkswagen Motorsport w Hanowerze i pracowali przy nim ludzie odpowiedzialni za projekt VW w Rajdowych Mistrzostwach Świata, a kluczową rolę odegrał francuski inżynier Francois-Xavier Demaison.
Po nieudanym sezonie 2016 Petter Solberg będzie chciał udowodnić swoją wartość za kierownicą Volkswagena Polo
Bez zmian w sezon 2017 wchodzi ekipa Hoonigan Racing Division. Zarówno Ken Block, jak i Andreas Bakkerud będą wspierani przez Ford Performance i zasiądą za sterami Forda Focusa zbudowanego w brytyjskim M-Sporcie. 25-letni Bakkerud rywalizuje w World RX od samego początku powołania cyklu, czyli od 2014 roku. Wówczas startował Fordem Fiesta wspieranym przez szwedzki zespół Olsbergs MSE. W swoim pierwszym sezonie wygrał dwie rundy i trzykrotnie uplasował się na drugim miejscu. W 2015 roku do swojego dorobku dorzucił jedną wygraną i sezon zakończył na 4. pozycji. Na początku 2016 roku Norweg dołączył do amerykańskiej ekipy Hoonigan Racing Division, której szefuje Ken Block. Bakkerud wygrał trzy rundy i sezon zakończył na 3. miejscu w generalce. W sumie Andreas ma na swoim koncie 6 wygranych – tyle samo co aktualny mistrz World RX Mattias Ekstrom i o trzy mniej od rekordzisty pod tym względem, Pettera Solberga.
Nieco inaczej wygląda kariera w World RX w przypadku Kena Blocka. 49-letni Amerykanin rozpoczął przygodę z Mistrzostwami Świata w Rallycrossie dopiero przed rokiem i swój debiutancki sezon zakończył dopiero na 14. miejscu.
MJP Racing Team Austria (wcześniej World RX Team Austria) wystawi w tym roku dwa Fordy Fiesta. Za kierownicą pierwszego samochodu zasiądzie Kevin Eriksson – zwycięzca ubiegłorocznej rundy na niemieckim Esteringu, który przechodzi z ekipy Olsbergs MSA, a jego zespołowym kolegą będzie były kierowca DTM, dwukrotny zwycięzca tej serii, Timo Scheider, który zaliczy pełny sezon w World RX.
Timo Scheider podpisuje kontrakt na starty w World RX
Nowością na rallycrossowych torach będzie austriacki team STARD dowodzony przez znanego z Rajdowych Mistrzostw Świata Manfreda Stohla. Kierowcami zespołu będą byli zawodnicy MJP Racing, Łotysz – Janis Baumanis oraz Rosjanin Timur Timerzyanov. Obaj będą mieli do dyspozycji Fordy Fiesta RXS.
Oprócz wspomnianych teamów, dodatkowo sześciu kierowców weźmie udział w pełnym cyklu World RX 2017. Jednym z nich jest były wicemistrz Junior WRC, Guy Wilks. Brytyjczyk będzie startował Volkswagenem Polo w barwach Loco World RX Team. Kornel „CsuCsu” Lukasc przechodzi z Mistrzostw Europy do królewskiej kategorii i będzie miał do dyspozycji Kia Rio należącą do Gigi Galli. Włoch prawdopodobnie dołączy do stawki w dalszej części sezonu jako zespołowy kolega Lukasca.
We saw the mockup and now it has come to life – the unforgettable 2017 #WorldRX livery of 'CsuCsu'! pic.twitter.com/dnkxHQCz3p
— FIA World Rallycross Championship (@FIAWorldRX) March 21, 2017
Jean-Baptiste Dubourg zaliczy pełny sezon w World RX za kierownicą Peugeota 208 WRX, którym w ubiegłym roku Kevin Hansen zdobył mistrzostwo Europy. Syn Marcusa Gronholma, Niclas będzie miał do dyspozycji Fiestę przygotowaną przez M-Sport. Max Puchar i Andrew Jordan również widnieją na tegorocznej liście startowej chociaż w tej chwili nie wiadomo, które rundy uda im się zaliczyć.