Nim rozpocznie się rywalizacja w jakiejkolwiek serii sportu motorowego, potrzebna jest najpierw odpowiednia maszyna. Prace nad uruchomieniem pucharu Dacii Duster zaczęły się na początku roku i obejmowały kompleksowe modyfikacje samochodu, które przemyślane były jednak w taki sposób, aby nie zwiększać znacząco jego kosztu.
Najważniejszym elementem samochodu jest specjalne wyczynowe zawieszenie przygotowane przez firmę Reiger. Wieloletnie doświadczenie jednego z czołowy producentów tych podzespołów zaowocowało zestawem przystosowanym specjalnie do wymagań rajdowej Dacii Duster. Zdaniem Krzysztofa Hołowczyca, który będzie nie tylko mentorem kierowców, ale i głównym kierowcą testowym samochodu, spisuje się ono bardzo dobrze i pucharowy Duster prowadzi się jak rasowa rajdówka grupy N, choć jest odrobinę wyżej zawieszona.
Oprócz tego firmy OverLimit Motors oraz Hołowczyc Racing, rzecz jasna nie zapomniały o kwestiach bezpieczeństwa, dlatego też całe nadwozie zostało dobrze zabezpieczone, a klatka bezpieczeństwa korzysta z najnowszych rozwiązań w tym obszarze i nie tylko zapewnia bezpieczeństwo na najwyższym poziomie, ale także wpływa na sztywność samochodu. Warto dodać, że podwozie zostało dodatkowo zabezpieczone płytami aluminiowymi, a z wnętrza usunięto zbędne wyposażenie i wygłuszenie w celu obniżenia wagi auta.
Oczywiście nie zabraknie też standardowego sportowego wyposażenia – kubełkowych foteli, 6-cio punktowych pasów, sportowej kierownicy i system gaśniczego. Z tyłu znalazło się miejsce na dwa dodatkowe koła, które mają zabezpieczeń załogi przed trudami terenowych tras.
Modyfikacje nie ominęły także silnika, który teraz generuje więcej mocy, ma lepszą reakcję na gaz i lepiej poradzi sobie z trasami terenowego pucharu Polski. Zmiany objęły nowy program sterowania wtryskiem, wydajniejszy filtr powietrza oraz cały układ dolotowy. Gotowa do startów Dacia Duster kosztować będzie 99 000 zł netto.
RAJDOWA | ORYGINALNA | |
SILNIK | 1461 cm3 | 1461 cm3 |
Moc | 130 KM przy 4200 obr./min | 109 KM przy 4000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 287Nm przy 1903 obr./min | 240Nm przy 1750 obr./min |
Prędkość maksymalna | 170 km/h | 168km/h |
Przyspieszenie | 11 s | 12,9s |
Emisja CO2 | 137g/km | 126g/km |
Średnie spalanie mieszane | 12-20 l/100KM | 4,8l/100 km |
ZAWIESZENIE | ||
Przód | amortyzator Reigerdedykowany | MacPherson |
Tył | amortyzator Reigerdedykowany | wielowahacz |
Opony | BF Goodridge215/70R16 | rozmiar 215/65R16 |
Obręcze | Braid | fabryczne |
Amortyzatory | Reiger dedykowane | fabryczne |
WYMIARY | ||
Długość (mm) | 4315 | 4315 |
Szerokość (mm) | 2000 | 2000 |
Wysokość (mm) | 1625 | 1625 |
Rozstaw kół przód (mm) | 1620 | 1590 |
Rozstaw kół tył (mm) | 1580 | 1560 |
Waga (kg) | 1428 | 1340 |
Prześwit (mm) | 280mm | 210mm |