Spis treści:
- Druga generacja wciąż jest atrakcyjna
- Wyniki spalania robią wrażenie
- Koszty utrzymania i cena zakupu
Świetny Citroen w niskiej cenie
Pierwsza generacja modelu Citroen C3 pojawiła się na rynku w 2002 roku, natomiast my od razu zajmijmy się tą drugą. Wyraźnie odświeżone, zdecydowanie bardziej nowoczesne C3 trafiło do produkcji w 2009 roku. Od swojego poprzednika był dłuższy, szerszy, bardziej przestronny i lepiej wyposażony. Mieliśmy tutaj m.in. nawigację, zestaw głośnomówiący, podgrzewane fotele, czujniki parkowania, a także szereg popularnych systemów bezpieczeństwa, czy schowków, które ułatwiały przewożenie różnych rzeczy.

Jeśli chodzi o silniki benzynowe, miejski hatchback marki Citroen prezentował zakres pojemności od 1,0 do 1,6 litra oraz mocy od 60 do 120 koni mechanicznych. Diesle z kolei to 1.4 oraz 1.6 HDI o mocy od 70 do 115 koni. Samochód posiadał oczywiście napęd na przednią oś i w większości dostępny był z manualną skrzynią biegów. Citroen C3 to po prostu dobry samochód na co dzień – do miasta, na dojazdy do pracy, do załatwiania podstawowych potrzeb. Benzynowe jednostki potrafią tu palić ok. 5 litrów, diesle ok. 4,5 litra.
Dobry wybór nawet dzisiaj
Właśnie te silniki oraz ogólnie niskie koszty utrzymania są często wymieniane jako jedne z głównych zalet Citroena C3. Nie dotyczy to wyłącznie kosztów paliwa. Francuski hatchback jest samochodem raczej dosyć prostym w konstrukcji. Nie wymaga skomplikowanej wiedzy to przy naprawach, to przy serwisowaniu. Części też zresztą są tanie i łatwo dostępne. Średnia ocena C3 znacznie przewyższa dziś wynik całego segmentu na portalu „Autocentrum”. Zadowolenie kierowców wyrażane w tym, czy kupiliby ten model ponownie, sięga tutaj wartości na poziomie blisko 90%.

Citroena C3 zaprezentowano w czerwcu 2009 roku, ale do salonów trafił nieco później. W Polsce jego premiera miała miejsce na przełomie zimy i wiosny 2010 roku. Najtańsze dostępne dziś egzemplarze na rynku wtórnym pochodzą z roczników 2010-2011, które nadal przez wielu uznawane są jako dosyć atrakcyjne. Przy tym cena tego samochodu startująca dziś w okolicach 7 tysięcy złotych wydaje się żartem, a jednak to prawda.
Zdjęcia: Citroen / Stellantis