Rynek samochodów dostawczych w Polsce rośnie względem ubiegłego roku. Z danych Instytutu Samar wynika, że od stycznia do października 2025 r. zarejestrowano już 55 690 lekkich (DMC do 3,5 t) dostawczaków. To o 3,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. W samym październiku (6 524 szt.) wzrost wyniósł imponujące 10,2 proc.

Fiat Ducato najczęściej wybieraną alternatywą dla bestsellera w Polsce
Najpopularniejszym lekkim autem dostawczym w Polsce pozostaje Renault Master (5 760 szt.). Po słabszym początku roku, dotychczasowy bestseller umacnia się na prowadzeniu po wygranym październiku (678 szt.). Jednak strata względem zeszłego roku to wciąż duże -26,2 proc. Najpopularniejszą alternatywą dla lidera jest produkowany w Polsce Fiat Ducato (4 009 szt.). Co ciekawe, jego sprzedaż w naszym kraju także spadła, ale „tylko” o 9,7 proc.

Podium uzupełnia Toyota Proace City (3 722 szt.), która zyskała aż 20,9 proc. Najbliżej czołowej trójki jest Mercedes Sprinter (3 433 szt.), który w zeszłym miesiącu zajął drugie miejsce razem z Fiatem Ducato (po 506 szt.). Zacięty pojedynek o piąte miejsce toczą Ford Transit (3 226 szt.) oraz Iveco Daily (3 221 szt.). Powyżej trzech tysięcy rejestracji ma jeszcze tylko Volkswagen Crafter (3 026 szt.), który powstaje w polskiej fabryce we Wrześni. Szansę na trójkę z przodu ma także Toyota Proace Max (2 784 szt.).

W czołowej dziesiątce jest też bestseller w segmencie pickupów, czyli Ford Ranger (2 093 szt.). Tuż za nim jest jednak Ford Transit Custom (2 062 szt.). Skład Top 10 raczej nie ulegnie już zmianie, bo jedenasty Renault Trafic ma „dopiero” 1 530 rejestracji. Jego zmartwieniem jest bardziej bazowa Toyota Proace (1 515 szt.). Za nimi plasuje się wicelider pickupów, czyli Toyota Hilux (1 469 szt.). Do najlepszej piętnastki łapią się jeszcze produkowany w Poznaniu, Volkswagen Caddy (1 324 szt.) i Opel Movano (1 289 szt.), który zjeżdża z taśmy razem z Fiatem Ducato w Gliwicach.

Toyota na czele marek, Stellantis prowadzi wśród koncernów
Od 2025 r. liderem rynku lekkich samochodów dostawczych wśród marek jest Toyota (9 572 szt.). Pozycję wicelidera zajmuje Ford (8 859 szt.), a pierwsze w zeszłym roku Renault (8 374 szt.) jest dopiero trzecie. Czołową piątkę marek uzupełniają Volkswagen (6 020 szt.) i Fiat (5 607 szt.). Na kolejnych pozycjach znajdziemy Mercedesa (4 502 szt.) oraz Iveco (3 221 szt.). Top 10 zamykają marki grupy Stellantis (to lider polskiego rynku wśród koncernów): Opel (2 562 szt.), Peugeot (1 727 szt.) i Citroen (1 694 szt.).