Czechy to może i niewielki kraj, ale motoryzacyjnie wcale nie jest mikrusem. Z danych SDA CIA wynika, że w 9 miesięcy dokonano tam 182 437 rejestracji nowych samochodów. Względem trzech kwartałów 2024 r. to poprawa o 6,1 proc. Szczególnie udany był poprzedni miesiąc, bo we wrześniu (21 370 szt.) wzrost wyniósł aż 17,1 proc.
Rośnie popyt na taniego SUV-a
W Czechach niewłaściwym jest pytanie – który samochód ma najlepszą sprzedaż? Należy zapytać, która Skoda sprzedaje się najczęściej? Od lat tym liderem jest oczywiście Octavia, która w tym roku ma już 13 912 rejestracji. To wciąż pewny bestseller, choć widać 10,4-procentowy spadek względem ubiegłego roku.

U naszych południowych sąsiadów rośnie moda na SUV-a. Zwłaszcza na taniego, jakim jest Skoda Kamiq. Ten budżetowy model jest już wiceliderem dzięki 8 715 rejestracjom. To poprawa o 25 proc. względem okresu styczeń – wrzesień 2024 r. Na podium utrzymała się Skoda Karoq (8 345 szt.), której wzrost rejestracji był wyraźnie niższy (+3,8 proc.).
Z czołowej trójki wypadła Skoda Kodiaq (8 159 szt.), a czołową szóstkę uzupełniają tam jeszcze modele Fabia (7 541 szt.) i Scala (6 966 szt.). Oczywiście w Czechach kupuje się też inne auta niż marki Skoda. Najpopularniejszą alternatywą są Hyundaie: i30 (5 602 szt.) oraz Tucson (4 912 szt.). Nie są jednak takie obce, bo powstają w czeskiej fabryce w Noszowicach. Top 10 rynku uzupełniają Skoda Superb (4 832 szt.) i Kia Ceed (4 466 szt.).
Jak duża jest dominacja Skody?
Skoda jako marka kontroluje aż 34,1 proc. czeskiego rynku. W tym roku zarejestrowano 62 260 szt. nowych aut tej marki koncernu Volkswagena. Drugi pod względem popularności jest Hyundai (15 403 szt.), ale wzięciem cieszą się też Toyota (13 108 szt.) i Volkswagen (12 199 szt.). Do Top 5 kwalifikuje się jeszcze Kia (8 557 szt.), dla której rywalem jest Dacia (8 190 szt.). W segmencie premium rządzi tam Mercedes (6 203 szt.). Czołową dziesiątkę tworzą jeszcze Ford (6 186 szt.), Renault (5 047 szt.) i Renault (4 334 szt.).