W ich salonach trwają przepychanki o pierwszeństwo po kluczyki do samochodów spalinowych. Nikt nie sprzedaje więcej

Grupa Volkswagena po skandalu dieselgate często kojarzyła się z lobbingiem na rzecz szybkiej elektryfikacji sektora motoryzacyjnego. Kiedy inni producenci faktycznie poszli tą drogą, niemiecki koncern żyje jak pączek w maśle, dzięki ogromnej sprzedaży samochodów spalinowych. Gdyby w zeszłym miesiącu nie sprzedali żadnego elektryka i hybrydy, to i tak byliby najlepsi w Europie.

Volkswagen Tiguan - produkcja w fabryce w Wolfsburgu
Podaj dalej

Grupa Volkswagen żyje głównie z samochodów spalinowych

Europejska scena motoryzacyjna jest coraz mocniej zelektryfikowana. Z ostatnich danych JATO Dynamics wiemy, że w sierpniu 2025 r. tylko elektryki i hybrydy plug-in stanowiły prawie jedną trzecią (30,8 proc.) wszystkich rejestracji. Do tego dochodzą bardzo popularne pełne hybrydy i mocno rozpowszechnione miękkie hybrydy. U wielu producentów samodzielny silnik spalinowy bez żadnego wspomagania jednostki elektrycznej to już coraz większa rzadkość. Zupełnie inaczej wygląda to w Grupie Volkswagen, która dzięki spalinówkom miażdży konkurencję w Europie.

Produkcja w fabryce w Wolfsburgu / Volkswagen Tiguan / Volkswagen Tayron
Produkcja samochodów spalinowych najmocniej napędza wyniki Grupy VW. // fot. materiały prasowe

W sierpniu 2025 r. koncern Volkswagena miał 217 320 rejestracji. To o 5 proc. więcej niż w sierpniu zeszłego roku. Aż 53 proc. tego rezultatu pochodzi z rejestracji samochodów spalinowych. Elektryki stanowiły 21 proc. całości tego wyniku, czyli w grupie okazały się chętniej wybierane niż miękkie hybrydy (14 proc.). Mocno do góry poszły też rejestracje nowych hybryd plug-in koncernu z Wolfsburga, których udział wyniósł aż 11 proc.

Zelektryfikowana konkurencja nie ma podejścia do lidera

Drugi w rankingu koncernów Stellantis miał 106 412 rejestracji. Oznacza to, że marki Grupy VW, sprzedając tylko modele z silnikami benzynowymi i Diesla, wygrałyby miesiąc tak czy owak. Co ciekawe, w Stellantisie silniki spalinowe stanowiły tylko 37 proc. rejestracji. Najpopularniejsze były miękkie hybrydy (46 proc.), które wraz z jednostkami benzynowymi są produkowane w Polsce. Auta elektryczne stanowiły 13 proc. wyniku koncernu, a PHEV-y ledwie 3 proc.

SUV-y koncernu Stellantis produkowane w Polsce (Tychy). Alfa Romeo Junior, Jeep Avenger, Fiat 600.
SUV-y koncernu Stellantis produkowane w Polsce: Alfa Romeo Junior, Jeep Avenger, Fiat 600. // fot. materiały prasowe

Na sierpniowym podium w Europie uplasowała się Grupa Renault (74 762 szt.), której wyniki najmocniej napędzają marki Renault i Dacia. We francuskim koncernie udział samochodów spalinowych to prawie połowa (46 proc.) sprzedaży. Imponuje tu jednak wysoki odsetek (29 proc.) pełnych hybryd, których próżno szukać w Grupie VW i Stellantis. Co ciekawe, podobnie jak u niemieckiego giganta, w zeszłym miesiącu elektryki były wybierane tam częściej (13 proc.) niż miękkie hybrydy (10 proc.). Jednak plug-iny stanowiły tam śladowy 1 proc.

Dwa chińskie koncerny w Top 10

Blisko sierpniowego podium był też koreański tandem Hyundai-Kia z liczbą 69 490 rejestracji. Grupa BMW (62 384 szt.) zanotowała natomiast lepszy miesiąc niż koncern Toyoty (59 006 szt.), w którym 73 proc. rejestracji stanowią pełne hybrydy. Mercedes (45 601 szt.) miał największy odsetek (42 proc.) miękkich hybryd w czołówce. Na MHEV-ach europejską sprzedaż mocno opiera też już koncern Forda (30 504 szt.). Czołową dziesiątkę zamykają producenci z Chin. Co ciekawe, Grupa Geely (19 966 szt.) najwięcej rejestracji ma z elektryków (43 proc.), a SAIC (15 988 szt.) z pełnych hybryd (44 proc.).

Sprzedaż samochodów w Europie - sierpień 2025 - ranking koncernów
graf. JATO Dynamics
Sklep z częściami samochodowymi online iParts.pl

Przeczytaj również