Przykład tego możemy zauważyć w Mołdawii. To dość niewielki kraj, którego rynek samochodowy zaczyna się powiększać. Z danych CE Auto wynika, że od stycznia do lipca 2025 r. zarejestrowano tam 5 723 nowe samochody. Coś, co z polskiego punktu widzenia wydaje się niemal zabawne, tam oznacza wzrost o 7,5 proc. Poprzedniego miesiąca było tam wyjątkowo dobrze, bo udało się przekroczyć próg tysiąca rejestracji (1 013 szt.). To o 8,9 proc. więcej niż w lipcu 2024 r.

Pierwsze miejsce dla Kii Sportage
W tym roku zapowiada się zmiana lidera mołdawskiego rynku. Po 7 miesiącach pierwsze miejsce przypada Kii Sportage (285 szt.). Koreański SUV (wersja przed liftingiem) kosztuje tam teraz w promocji 20 490 euro (w przeliczeniu ok. 87 tys. zł), co tylko napędza popyt. Prowadzenie musiała oddać nawet budżetowa Dacia Duster (276 szt.), której sprzedaż spadła aż o 37,8 proc. Podobnie duże spadki (-34,9 proc.) odnotowuje Toyota RAV4 (243 szt.). W efekcie podium zaczyna być w zasięgu Skody Kodiaq (220 szt.), które sprzedaż rośnie tam o 7,8 proc.

Do czołowej piątki przebił się już Hyundai Tucson (182 szt.), który po lipcu przeskoczył Suzuki Vitarę (171 szt.). Mimo niskich cen, w Mołdawii spada (-11,6 proc.) nawet sprzedaż taniej Dacii Logan (152 szt.). Rękę na tym rynku próbują już położyć Chińczycy. BYD Song Plus (138 szt.) jest już ósmy przed Suzuki SX4 S-Cross (114 szt.). Czołową dziesiątkę kompletuje Toyota Yaris Cross (109 szt.).

Koreańczycy opanowują Mołdawię, ale Chińczycy nie próżnują
Sam lipiec był wyjątkowo udany dla koreańskich modeli w Mołdawii. Kia Sportage wygrała miesiąc z 55 rejestracjami, odjeżdżając Dacii Duster (47 szt.). W trójce był jeszcze jeden „Koreańczyk”, Hyundai Tucson (43 szt.), który względem lipca 2024 r. poprawił się o 104,8 proc. Warto zauważyć, że najpopularniejszym „Chińczykiem” zeszłego miesiąca był tam Jetour X50 (26 szt.). Po raz pierwszy zawitał tam do Top 10, pokonując swojego „krajana” BYD Song Plus (19 szt.).