Czy to pomyłka? Porsche 911 w takiej cenie?
Na polskiej stronie Porsche dostępny jest aktualny cennik aut niemieckiego producenta. W momencie, w którym powstaje ten artykuł, najtańszym samochodem z numerem 911 w nazwie jest Carrera z roku modelowego 2026. Kosztuje… 681 tysięcy złotych. Trzeba tutaj jeszcze raz podkreślić, że to najtańsza opcja – nie brakuje wersji w cenie 800, czy 900 tysięcy a te topowe zdecydowanie przekraczają barierę 1 miliona złotych. Większość z was automatycznie założy – to nie samochód dla mnie. Dla dużej części osób są to dziś jednak nieosiągalne kwoty.

Czy to jednocześnie oznacza, że marzenie o Porsche 911 należy raz na zawsze schować do szuflady, zamknąć na klucz i go wyrzucić? Z pomocą może przyjść rynek aut używanych, choć czy można spodziewać się cudów? Podkreśliłem już, że to przecież jeden z najbardziej legendarnych i zarazem ekscytujących projektów w historii. To marka sama w sobie, ikona, absolutny szczyt motoryzacji. Owszem – ceny mogą spadać, natomiast do jakiego stopnia? Ba, przecież nie można oczekiwać cudów, bo starsze modele w pewnym momencie już nie tanieją, a na powrót zyskują na wartości jako klasyki.
Zakup 911 jest jednak osiągalny finansowo?
Fakty są takie, że na portalu „Otomoto” da się dziś znaleźć Porsche 911 za mniej, niż 100 tysięcy złotych. Są trzy takie przypadki i we wszystkich mowa o piątej generacji legendy, która była produkowana w latach 1997-2006. Za 95 tysięcy złotych można kupić zadbaną wersję Targa z 2003 roku. Samochód ma silnik o pojemności 3,6 litra i mocy 320 koni mechanicznych. Waży 1430 kg, maksymalnie osiąga 285 km/h a do pierwszych 100 km/h rozpędza się w 4,9 sekundy. Wersja Targa oznacza oczywiście otwierany dach. Auto posiada napęd na tylną oś.

Dwa inne egzemplarze to roczniki 1999 i 2000 i mowa tutaj o modelu 911 Carrera. Rocznik od razu sugeruje nam, że nie mamy tutaj do czynienia z tym samym silnikiem, o którym napisałem wyżej. Tutaj mowa bowiem o jednostce 3,4 litra i mocy 300 koni. Samochód jest o ponad 100 kg lżejszy, natomiast do setki przyspiesza w 5,4 sekundy. W obu przypadkach cena to ok. 99 tysięcy złotych. Jeden z tych egzemplarzy nie ma dziś przejechanych nawet 100 tysięcy kilometrów. Oczywiście to tylko polski rynek – na zagranicznych portalach z ogłoszeniami okazje też się pojawiają. Da się dziś kupić 911 w dobrej cenie, jednak zawsze należy mieć tutaj na uwadze fakt, że sam zakup to dopiero początek. Należy taką kwestię dobrze przemyśleć – sprawdzić potencjalny koszt serwisowania, wymiany olejów, filtrów, hamulców, opon i innych elementów. Zakup to jedno – później taki samochód trzeba jeszcze utrzymać.
Zdjęcia: Porsche AG