Leapmotor B05 to nowa propozycja Stellantis dla Europy
Stellantis jakiś czas temu zakupił udziały w modnym w Chinach startupie Leapmotor. Powstanie nowej spółki joint venture pozwolą koncernowi podbić sprzedaż ofertą samochodów z technologią REEV i elektrycznych, jakich Europa nie ma. Polski katalog uwzględnia kompaktowego T03 oraz SUV-y C10 i B10. Rodzina tego ostatniego już wkrótce powiększy się o sedana o nazwie B05.
Nowość w katalogu Leapmotor wywodzi się od oferowanego w Chinach B01. W związku z tym rynek oczekuje samochodu o długości, szerokości i wysokości 4770 x 1880 x 1490 mm i rozstawie osi 2735 mm. Jeśli chodzi o specyfikację, to wielce prawdopodobne jest, że mariaż ze Stellantis oznacza kolejny po C10 samochód z technologią REEV wykorzystujący silnik elektryczny i benzynowy. Jeśli tak się stanie, Toyota i MG dostaną mocnego rywala. Zbudowany na platformie modelu B10 rywala Toyoty RAV4 będzie podbijał Europę po debiucie w Monachium.
Nowy samochód elektryczny Leapmotor powinien być do wyboru z akumulatorem LFP o pojemności 56 lub 67 kWh. Wersja o zwiększonym zasięgu może pojawić się nieco później, ale warto na nią czekać, bo jest w sam raz dla tych, którzy boją się samochodów elektrycznych. SUV C10 REEV wyposażony w silnik spalinowy, który stale doładowuje akumulator trakcyjny, może się pochwalić skumulowanym zasięgiem ponad 970 km. Taka konfiguracja nowego B05 będzie w sam raz na codzienne i dalekie podróże.

Nowy rywal Toyoty i MG chce być jednym z flagowych modeli w swoim segmencie
Nowy w europejskim katalogu Leapmotor B05 to hatchback, który bezpośrednio celuje w Volkswagena ID.3, MG4, Cupre Born i BYD Dolphin. Fakt, że marka działa pod płaszczykiem Stellantis, pozwoli mu na konkurencyjną cenowo ofertę. Kluczem do tego jest produkcja w Europie, która pozwala obejść unijne cła. W związku z tym, że SUV B10 będzie montowany w hiszpańskiej Saragossie, to B05 „Made in Europe” może stać się faktem już w 2026 r. To wyeliminuje strach przed długim oczekiwaniem na części zamienne i da gwarancję świętego spokoju w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń.
Chiński odpowiednik B05 jest w dwóch opcjach układu napędowego o maksymalnej mocy 132 kW (180 KM) i 160 kW (218 KM). Obie korzystają z akumulatorów LFP firmy CALB (China Aviation Lithium Battery). Jeśli chodzi o zasięg, to mówimy o ponad 600 km w najwyższej wersji B01.
Aerodynamiczny design typu ducktail pozwala osiągnąć B01 ultraniski współczynnik oporu powietrza 0,197 Cd. To wpłynie na wydajność. Ponadto ładowanie od 30% do 80% zajmuje zaledwie 18 minut. Jeśli dojdzie do tego atrakcyjna cena, to Leapmotor B05 znajdzie wielu fanów. Co oferuje jego odpowiednik w Chinach, jeśli chodzi o wyposażenie?

Elektryczny B01 to chińska budżetowa opcją dla Tesli
Obszerne wykończenie nadwozia oferowane w Chinach B01 emanuje elegancją właściwą dla modeli Leapmotor. Wnętrze uwzględnia dwie opcje koloru do wyboru, panoramiczny dach z wysokim współczynnikiem blokowania promieniowania UV i funkcjonalność pozwalającą na szereg zastosowań oferowanych schowków. Jak przystało na Leapmotor, model na każdym kroku demonstruje obecność nowoczesnych technologii. Podkreśla je m.in. oświetlenie otoczenia z 256 kolorami, które w modelu B01 dla Chin może się poruszać w rytm muzyki. Kierowcę wspiera zintegrowany system wspomagania Leapmotor Pilot wykorzystujący 27 inteligentnych urządzeń percepcyjnych zintegrowanych z LiDAR-em.
Chiński Leapmotor B01 wykorzystuje całkowicie nowy kokpit z obsługą sztucznej inteligencji. Oferuje płynną interakcję dzięki procesorowi Qualcomm SA8295P. Podwójny model głosu AI Deepseek + Tongyi Qianwen odpowiada na złożone prośby w ciągu kilku sekund. Do dyspozycji kierowcy jest 8,8’calowy panel wskaźników LCD oraz 14,6’calowy ekran dotykowy o rozdzielczości 2,5K. System obsługuje łączność HUAWEI HiCar, ICCOA Carlink, a ekran telefonu można przenieść na kokpit.
W Chinach elektryczny B01 jest bardziej budżetową opcją dla Tesli Model 3. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h najwyższej wersji zajmuje 6,4 sekundy, a kosztuje 119 800 juanów (ok.61 000 zł). W Europie nowy hatchback z technologią REV zagrozi nie tylko Tesli, ale także hybrydowym i elektrycznym modelom Toyoty, MG i Volkswagena. Jaką specyfikację otrzyma B05 przeznaczony dla Europejczyków? Dowiemy się już wkrótce. Tegoroczna wystawa motoryzacyjna IAA Monachium wystartuje 9 września 2025 r. i potrwa 6 dni.
