Chiny mają swojego Fiata 126p. Z ceną 36 tys. zł w kilka miesięcy stał się najczęściej kupowanym autem

Fiata 126p uznaje się za samochód, który zmotoryzował Polskę. Teraz w Chinach pojawił się model, który być może będzie mieć podobny status w jednym z najludniejszych państw świata. Choć ten kraj od dawna jest zmotoryzowany, to tempo w jakim wskoczył na szczyt rankingu sprzedaży robi wrażenie. W swojej ofercie ma go marka Geely, która niedawno weszła do Polski.

Geely Xingyuan
Podaj dalej

Chiński rynek motoryzacyjny jest jednym z najcenniejszych na świecie. Według danych CAAM sprzedaż hurtowa w tym kraju wzrasta (+38,5 proc.), bo w od stycznia do lipca zarejestrowano ponad 14,5 mln (14 588 000) samochodów. Z tego 12 738 000 stanowiły osobówki. Imponuje zwłaszcza liczba rejestracji aut w pełni elektrycznych. Tych przybyło aż 5 246 000 szt. Prawie 3 mln rejestracji dotyczyło hybryd plug-in (2 972 000 szt.).

Geely Xingyuan
Geely Xingyuan. // fot. materiały prasowe

Tanie Geely powtórzy legendę Fiata 126p?

Ranking modelowy otwiera samochód, który został zaprezentowany ledwie kilka miesięcy temu, bo w październiku 2024 r. Chodzi o Geely Xingyuan, które w sprzedaży hurtowej zebrało już prawie 250 tys. rejestracji (249 214 szt.). Tani elektryk (cena w przeliczeniu od ok. 36 tys. zł) robi na miejscu furorę. Nie jest mu w stanie dorównać nawet hurtowy bestseller 2024 r., czyli Tesla Model Y (202 257 szt.). Nowością na podium jest też mikrosamochód Wuling Hongguang Mini EV (198 401 szt.), którego sprzedaż (ma różne warianty) wzrosła dwukrotnie.

Tesla Model Y Juniper lifting 2025
fot. materiały prasowe

Z czołowej trójki wypadły BYD Seagull (197 853 szt.) oraz BYD Qin Plus (194 840 szt.). Coraz więcej klientów zdobywa za to Xiaomi SU7 (180 102 szt.), które po 317,7-procentowym wzroście jest już szóste. W czołowej dziesiątce Geely ma jeszcze SUV-a Xingyue L (163 585 szt.), który sprzedaje się już lepiej niż Nissan Sylphy (162 681 szt.). W Top 10 utrzymuje się jeszcze Volkswagen Lavvida (160 043 szt.), ale już „idzie” po niego BYD Qin L (159 440 szt.).

Geely już przed Volkswagenem

Wśród marek liderem chińskiego rynku hurtowego jest BYD z liczbą 1 719 198 rejestracji. To wzrost o 7,5 proc., ale drugie jest już Geely (1 156 166 szt.). Główna marka koncernu o tej samej nazwie urosła o 90,3 proc., wyprzedzając Volkswagena (1 082 976 szt.) i Toyotę (872 023 szt.). W piątce jest też ChangAn (442 712 szt.), ale apetyt na Top 5 ma też Wuling (415 125 szt.). Z kolei Chery (394 548 szt.) wyprzedziło Hondę (358 634 szt.). W dziesiątce mieszczą się także BMW (310 803 szt.) i Audi (308 269 szt.). Z Top 10 wypadła natomiast Tesla (304 027 szt.).

Sklep z częściami samochodowymi online iParts.pl

Przeczytaj również