Tani Fiat idzie na rekord. Stellantis sprawi, że jeszcze trudniej będzie mu się oprzeć

Fiat 500e jest jednym z tych modeli, na których z przyjemnością zawiesi się oko. Niedrogi i wydajny jest w ofercie z napędem na miarę czasów. Teraz Fiat zamierza wykorzystać ten urokliwy model w pilotażowym projekcie, którym na nowo zdefiniuje miejską mobilność elektryczną.

Fiat 500 laPrima
Podaj dalej

Fiat na nowo zdefiniuje miejską mobilność elektryczną swoim 500e

Elektryczny Fiat 500e dzięki dopłatom stał się jednym z najchętniej kupowanych w Europie miejskich modeli niewymagających grama paliwa. Jednak w ostatnim czasie popyt na modele Fiata znacznie spadł. Trudno go porównać do niedawnej fali popularności, jaką cieszyła się włoska marka. Ta sytuacja jednak nie powinna trwać zbyt długo, jeśli weźmiemy pod uwagę nadchodzące debiuty m.in. Fiata 500 Hybrid i nowy projekt, w jaki Stellantis zaangażował elektryczną wersję tego urokliwego modelu.

Koncern, do którego należy włoska marka dzięki partnerstwu Free2move i amerykańskiego startupu Ample zamierza dokonać rewolucji w elektromobilności. Wykorzysta do tego Fiata 500e i znaną nam dzięki chińskiej marce NIO technologię wymiany baterii. Dzięki partnerstwu dwóch wspomnianych firm 100 egzemplarzy Fiata 500e funkcjonujących w miejskim systemie car-sharingu w hiszpańskim Madrycie po wyczerpaniu zapasów energii będzie gotowych do jazdy w zaledwie 5 minut. Ci, którym nie uśmiecha się oczekiwanie w kolejkach na stacjach ładowania, będą tym zachwyceni.

Fiat 500e
foto: Stellentis

Stellantis pokazuje komercyjną opłacalność nowej technologii

Amerykański Ample chce pokazać Europie komercyjną opłacalność technologii polegajacej na wymianie rozładowanej baterii na w pełni naładowaną. Nie dość, że cały proces trwa zaledwie 5 minut, to użytkownicy zapłacą tylko za przejechane kilometry. W efekcie Madryt stał się laboratorium rewolucji w dziedzinie mobilności elektrycznej.

Partnerski projekt rozpoczął się rok temu od 40 pojazdów. Teraz szybko się rozwija, a do końca miesiąca spodziewanych jest kolejnych 60 jednostek Fiata 500e, które wykorzystają w ramach car-sharingu zautomatyzowane stacje. Te rozsiane po Madrycie wykorzystują systemy robotyczne do wymiany baterii.

Jeśli hiszpański eksperyment spełni oczekiwania, w Europie wkrótce może powstać powszechna sieć stacji wymiany akumulatorów. Kierowcy przeprowadza cały proces za pośrednictwem aplikacji mobilnej, bez osobistego udziału w tym procesie. W efekcie takie rozwiązanie powinno ostatecznie wyeliminować jedną z głównych przeszkód w upowszechnianiu się pojazdów elektrycznych. Fiat 500e to idealny miejski elektryczny samochód. Teraz wiemy, że doskonale sprawdza się jako model testowy, wprowadzający innowacyjną technologię na ulice miast.

Nie jest tajemnicą, że stolica Hiszpanii jest liderem w zakresie wdrażania mobilności elektrycznej. System Ample z bateriami typu „drop-in”, precyzyjnie umieszczanymi w oryginalnej pozycji, oferuje pełną elastyczność i można go dostosować do różnych platform EV. Także w innych modelach z grupy Stellantis. Nic dziwnego, że koncern zastanawia się nad zastosowaniem tego rozwiązania na szerszą skalę. Fiat poprzez Free2move Charge – ramię Stellantis Group zajmujące się rozwiązaniami energetycznymi i ładowaniami – zamierza wykorzystać dane z hiszpańskiego projektu do jego oceny. Tak czy inaczej, za sprawą Fiata 500e mobilność elektryczna staje się o wiele prostsza i bardziej przystępna cenowo.

 

Sklep z częściami samochodowymi online iParts.pl

Przeczytaj również