Dacia rozbiła tym modelem bank
Ta piękna historia rozpoczęła się oficjalnie w 2010 roku. To właśnie wtedy na targach w Genewie Dacia zaprezentowała swój nowy model. Duster był pierwszym SUV-em w ofercie rumuńskiego producenta. Pierwsze wrażenia? Raczej nie umieścilibyśmy wówczas Dustera w gronie najpiękniejszych samochodów wszech czasów, ale też przecież zupełnie nie o to chodziło. Dacia bowiem wyszła z bardzo prostego założenia, zrealizowała ideę, która – tak się wydaje – musiała przynieść pożądany sukces. A realnie… być może nawet przebiła założenia.

Dacia Duster miała być SUV-em dla każdego. Z założenia był to samochód niskobudżetowy, przystępny cenowo niemal dla wszystkich. Jeśli ktoś szukał taniego auta rodzinnego, czy też po prostu – nowego auta, ale taniego – to była jedna z najlepszych opcji na rynku. Oczywiście musiały pójść za tym pewne rozwiązania, które wpłynęły na niższą cenę. Natomiast co najważniejsze, nie wpłynęło to na jakość, trwałość, czy solidność wykonania tego samochodu. Był to samochód prosty, funkcjonalny, tani w utrzymaniu, ale jednocześnie niezawodny i dobry technicznie. Szybko pojawiła się też świetna oferta serwisowania i dostępność części.
Przepis na sukces gotowy?
Wstępem do ogromnego zainteresowania była oczywiście cena. Natomiast z biegiem czasu okazywało się, że za niską ceną idzie też świetna jakość. Dustery – również te pierwsze – do dziś mają opinię naprawdę udanych aut. Niemal wszyscy eksperci jako główną zaletę podają właśnie stosunek ceny do jakości. W dodatku mieliśmy różne warianty do wyboru. M.in. napęd oraz rodzaj skrzyni biegów. Wybierać można było też w silnikach – benzynowych, dieslowskich oraz tych z fabryczną instalacją LPG. Nie były to silniki mocne, ale za to były niezwykle oszczędne.

Dziś nowa Dacia Duster kosztuje zaledwie 82 tysiące złotych. I jest to coś, w co… trudno jest uwierzyć. Na przestrzeni lat SUV rumuńskiego producenta niesamowicie się rozwinął. Jego nowe wcielenie wygląda moim zdaniem wręcz zjawiskowo. To piękny, pełnoprawny SUV, który zachował wszystkie swoje najważniejsze cechy. I tak – nowy kosztuje dziś 82 tysiące złotych. Nie chcę się powtarzać na temat stosunku ceny do jakości, ale… trzeba zdać sobie sprawę z tego, że w podobnych kwotach kupuje się dziś często SUV-y z 2015, czy 2016 roku. Używane Dustery – te pierwsze – to dziś nawet okolice 15 tysięcy złotych. Trzeba przyznać, że to naprawdę świetna okazja.
Zdjęcia: Dacia / Renault Group / Media Website