Najnowszy raport Instytutu Samar pokazuje, że w minionym miesiącu zarejestrowano aż 46 968 nowych osobówek. To najwięcej od 2000 r. i o 5,8 proc. więcej niż w kwietniu 2024 r. Łącznie od stycznia do kwietnia 2025 r. wydano już 189 064 dowody rejestracyjne dla nowych aut osobowych. Tym samym jest to wynik o 3,3 proc. lepszy od tego, jaki widzieliśmy w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Jeden SUV przyciąga mocno, mimo ceny premium
Z pozoru kwiecień upłynął pod znakiem rywalizacji flotowych gigantów. Miesiąc tradycyjnie zakończył się wygraną Toyoty Corolli (1 705 szt.) ze Skodą Octavią (1 526 szt.). Jednak o najniższy stopień podium zaciekle walczyły aż 3 SUV-y, z czego jeden jest sporą niespodzianką. Ostatecznie trzecią lokatę zajęła Toyota C-HR (1 216 szt.).

Jednak sensacją jest aż czwarte miejsce Volvo XC60 (1 170 szt.). SUV rządzący w klasie premium rzadko jest widywany tak wysoko w rankingach, chociażby ze względu na cenę. Jedna wielu Polaków od lat widzi w tym samochodzie coś, w co warto zainwestować na lata. W kwietniu tempu narzuconemu przez najpopularniejszego D-SUV-a w Polsce nie sprostała nawet Kia Sportage (1 146 szt.).

W zeszłym miesiącu o tysiąc rejestracji otarły się: najpopularniejszy B-SUV – Toyota Yaris Cross (979 szt.) i najpopularniejszy hatchback – Toyota Yaris (948 szt.). Piątą Toyotą w Top 10 był model RAV4 (849 szt.), a dziesiątkę skompletowały Hyundai Tucson (770 szt.) i Dacia Duster (758 szt.).

BMW przed Kią
Patrząc na kwietniowy ranking marek zaskoczenia nie ma. Najwięcej osobówek sumarycznie sprzedała Toyota (7 366 szt.), wyraźnie wyprzedzając Skodę (4 952 szt.). Czołową trójkę uzupełnił Volkswagen (3 176 szt.), a co ciekawe, BMW (2 876 szt.) zaliczyło lepszy miesiąc niż Kia (2 731 szt.).

Inne marki premium też nie mogły narzekać, bo dalej w rankingu widzimy Audi (2 647 szt.), Mercedesa (2 418) i Volvo (2 192). Powyżej 2 tys. rejestracji miał jeszcze Hyundai (2 072), a 10. miejsce przypadło Dacii (1 769).

Po 4 miesiącach Volvo XC60 niezwykle wysoko
Patrząc na wyniki od stycznia do kwietnia, skład podium jest zbieżny z tym kwietniowym. Prowadzi Toyota Corolla (7 496 szt.) przed Skodą Octavią (6 147) i Toyotą C-HR (5 743). Warto jednak zauważyć, że względem analogicznego okresu 2024 r., lider i wicelider tracą odpowiednio 27,95 proc. i 19,49 proc. Poza podium i to już z niemałą stratą są Kia Sportage (4 594) i Toyota Yaris Cross (4 032).

Rosnąca sprzedaż Volvo XC60 (3 928) imponuje niemal od początku roku, co przekłada się aż na 6. miejsce w rankingu. Wieloletni bestseller klasy premium ma w tym roku większą sprzedaż od Toyoty Yaris (3 819) czy Hyundaia Tucsona (3 585). Do dziesiątki łapią się na razie Nissan Qashqai (3 097) i Toyota RAV4 (3 033). Najbliżej Top 10 są Volkswagen T-Roc (2 940), Lexus NX (2 899) i Dacia Duster (2 834). Pierwszą piętnastkę uzupełniają Volkswagen Tiguan (2 368) i Skoda Superb (2 359).

W zbiorczych wynikach marek przewodzi oczywiście Toyota (31 607), mająca wyraźny zapas na Skodą (18 564). O najniższy stopień podium z Volkswagenem (13 707) rywalizują Kia (10 958), Audi (10 543) i Hyundai (9 717). Do tego wyścigu może podłączyć się BMW (9 562), wyprzedzające Mercedesa (8 789) i Volvo (7 211). Dacia (6 540) wypchnęła z pierwszej dziesiątki Renault (6 414). W kolejnych miesiącach marki z jednej grupy będzie próbować pogodzić Lexus (6 068). W Top 15 znalazły się jeszcze Ford (4 931), Nissan (4 525) oraz chińskie MG (4 224).
