SUV Mazda EZ-60 wyróżnia się wśród oferowanych japońskich samochodów
Sceną światowego debiutu nowego SUV-a Mazdy o nazwie EZ-60 były Międzynarodowe Targi Motoryzacyjne w Szanghaju w 2025 r. Samochód pozostaje wierną repliką samochodu koncepcyjnego „Arata” zaprezentowanego na zeszłorocznym salonie samochodowym w Pekinie.
Model opracowany wspólnie z Changan daje początek nowej erze elektryfikacji oferty Mazdy. Skupiał na sobie uwagę opinii publicznej od momentu, kiedy pojawił się na pierwszych rysunkach w Chinach. Mazda EZ-60 ma podbić konkurencyjny segment SUV-ów. Jego elegancka sportowa sylwetka zaprojektowana w estetyce „Soul Motion” przypadła do gustu publiczności, która w komentarzach pozwalała sobie stwierdzić, iż Mazda EZ-60 jest „piękniejsza niż jakakolwiek Toyota”.
Inne marki chcąc pozostać w czołówce najlepszych pod względem designu, będą musiały się teraz postarać. Mazda rzuciła im nie lada wyzwanie, co potwierdza ilość zamówień złożonych w Chinach. Po upływie 48 godzin od prezentacji japońskiego SUV-a w ciemno zamówiono w Chinach 10 060 egzemplarzy. Tymczasem Mazda EZ-60 oficjalnie trafi na rynek pod koniec sierpnia br.

Mazda mistrzowsko łączy klasyczny język designu i innowacyjne pomysły
Już po ujawnionych zdjęciach i nagraniu wideo pojazdu z zewnątrz można było zauważyć, że Mazda mistrzowsko łączy klasyczny język designu i innowacyjne pomysły. Wykorzystując stuletnie doświadczenie w projektowaniu i łącząc je z nowoczesną technologią, marka uzyskała model na miarę hitu.
Mazda EZ-60 pozycjonowana na rynku w grupie średnich SUV-ów oferuje dwie opcje mechaniczne: całkowicie elektryczną i o zwiększonym zasięgu. Będzie zatem mogła rywalizować z hybrydową konkurencją od Toyoty. Wariant o rozszerzonym zasięgu wyposażono w silnik o poj. 1,5-l i mocy 70 kW oraz elektryczny o mocy 190 kW. Akumulator LFP (31,73 kWh) zapewni 160 km autonomii elektrycznej. Całkowicie elektryczny SUV również ma moc 190 kW i zasięg do 600 km (CLTC).
Wymiary nowego SUV-a Mazdy wynoszą 4850 mm x 1935 mm x 1620 mm, a rozstaw osi 2902 mm. Japończycy zastosowali w swoim nowym SUV-ie kultową koncepcję projektową „Dusza Ruchu”. Pojazd wyposażono w konstrukcję z dziewięcioma kanałami powietrznymi i charakteryzuje się dynamicznym i opływowym kształtem. Pod względem konfiguracji technologicznej SUV-a wyposażono w 26,45-calowy pływający ekran 5K. Integruje panel wskaźników, system informacyjno-rozrywkowy i sterowanie klimatyzacją. „Inteligentna” kabina wykorzystuje sterowanie głosem, dotykiem i gestami. Po raz pierwszy wprowadzono 100-calowy, widoczny gołym okiem wyświetlacz 3D HUD, który dostarcza kierowcy bardziej trójwymiarowych i intuicyjnych informacji nawigacyjnych.
W standardzie EZ-60 oferuje m.in. 9 poduszek powietrznych i system wspomagania jazdy L2 obsługiwany przez pięć kamer HD, 5 radarów milimetrowych i 12 czujników ultradźwiękowych. System bezpieczeństwa akumulatora, opracowano we współpracy z CATL i CALB. Obejmuje osiem warstw ochrony i został zaprojektowany tak, aby spełniać chińskie normy regulacyjne z 2026 r. Przestrzeń bagażowa wynosi od 350 litrów do 2036 litrów po złożeniu tylnych siedzeń. W pełni elektryczny model przewiduje także przedni bagażnik o pojemności 126 litrów. Praktyczności samochodu dopełniają dodatkowe schowki rozmieszczone w kabinie.

Podsumowanie
Użyte materiały, luksusowy kokpit i komfort są bardzo wyrafinowane, ale jak podkreśla Hidehisa Matsuda, prezes joint venture marki w Chinach „ Mazda to Mazda, elektryfikacja nigdy nie zmieniła dążenia Mazdy do przyjemności z jazdy”. Biorąc pod uwagę, że Mazda EZ-6 trafiła do europejskiego cennika, nic nie przeszkadza nam sądzić, że EZ-60 może podążyć tą samą drogą. Tymbardziej, że pomógłby marce w osiągnięciu celów dotyczących emisji, a oferta jej SUV-ów jest nieco przestarzała. EZ-60 oferując m.in. asystenta AI, który może sięgnąć po ponad 1700 funkcji pojazdu i zaprezentować je w czasie rzeczywistym jest w sam raz na nowe czasy w mobilności.

