Ta Alfa Romeo to rywal dla wielkich?
Alfa Romeo 166 to sedan klasy wyższej zaliczany do segmentu E. Jeśli dodamy do tego okres produkcji, a więc lata 1998-2007, coraz więcej zaczyna nam to mówić. Jeśli za ramy uznamy sobie właśnie roczniki, typ nadwozia, segment i klasę, na myśl od razu przychodzi nam kilka innych modeli. Rzeczywiście, Alfa Romeo 166 była wówczas bezpośrednim rywalem m.in. dla Audi A6, BMW Serii 5 oraz Mercedesa Klasy E. W starciu z wielką niemiecką trójką Włosi wcale nie stali na straconej pozycji.

Jeśli chodzi o aktualną ocenę samochodu, to z pomocą przychodzi portal „Autocentrum”. 166 ma tam ocenę na poziomie 4,3 na 5. Można powiedzieć, że jest to wynik dobry, jest automatycznie taki sam, jak średnia dla całego segmentu. Najlepiej oceniane są egzemplarze produkowane począwszy od 2003 roku. Tutaj wynik sięga nawet 4,5 na 5. Wśród głównych zalet wymienia się m.in. silniki, przestrzeń w środku, wyciszenie, czy karoserię. Samochód wygląda bardzo ładnie. To stylowy sedan o charakterze klasycznej limuzyny.
Co ma pod maską?
Oczywiście sam wygląd, czy opinie, nie wystarczą w konkurowaniu z wielką niemiecką trójką. Jeśli chodzi o silniki, to różniły się one na przestrzeni lat. Kolejne wcielenia 166 wykorzystywały nieco inne jednostki. Wszystkie dieslowskie miały pojemność 2,4 litra, natomiast moc oscylowała już od 136 do 185 koni mechanicznych. Zdecydowanie większy wybór oferowały silniki benzynowe. Tutaj mieliśmy pojemności od 2,0 do 3,2 litra. Moc to z kolei zakres od 150 do 240 koni. Wybieraliśmy również w rodzaju silnika – dużą część jednostek stanowiły bowiem mocne V6. Jeśli chodzi o spalanie, to spodziewajmy się nawet okolic 10 litrów w przypadku benzyniaków. O wiele bardziej oszczędne są diesle. Tu możemy liczyć nawet na okolice 6,5 litra.

Od zakończenia produkcji Alfy Romeo 166 minęło już trochę czasu. To jednocześnie oznacza, że na przestrzeni tych wszystkich lat zmalała jej cena. Za ile można dzisiaj kupić klasyka pierwszej dekady XXI. wieku? W zależności od rocznika, stanu, przebiegu, czy wersji silnikowej, jest to półka cenowa 15-25 tysięcy złotych. Jeśli ktoś jest w stanie przymknąć oko na wiek auta, to wciąż może być dobry wybór. Komfortowy i ze świetnymi silnikami. Z całą pewnością sedan klasy wyższej Alfy Romeo do dzisiaj może się podobać.
Zdjęcie główne: PerfectFe – my own car, CC BY-SA 3.0, Wikimedia Commons