Nowy niedrogi SUV w ofercie Toyoty niespodziewanie robi furorę w Chinach
Nie jest tajemnicą, że Toyota bez pośpiechu rozwija ofertę samochodów elektrycznych w Europie. Trendy na rynku jasno wskazują, że większy sukces odniesie swoim hybrydowym SUV-em niż elektrycznym. Konieczność dostosowania się do nowych rygorystycznych przepisów względem emisji sprawia, że Toyota ma już w ofercie na polski rynek elektryczny model bZ4X.
Podczas salonu samochodowego w Pekinie w 2024 roku japońska marka zaprezentowała dwa nowe samochody elektryczne – bZ3C i bZ3X. Wówczas nie było mowy o tym, że trafią gdzieś jeszcze oprócz rynku chińskiego. Teraz jednak wielu twierdzi, że producent bada szanse na sukces tych modeli na innych rynkach.
Toyota bZ3X będąca owocem współpracy marki i chińskiego GAC doczekała się prezentacji w Chinach trzy miesiące temu. Sprzedaż SUV-a jednak ruszyła dopiero teraz. Elektryczny model, który nosi w Chinach nazwę Platinum 3X, w ciągu godziny od uruchomienia sprzedaży zebrał 10 000 zamówień. Klienci ocenili relację jakości, ceny i wyposażenia jako rewelacyjne doprowadzając do przeciążenia serwerów spółki joint venture GAC Toyota.

Ile kosztuje Toyota bZ3X w Chinach i co oferuje?
Ceny elektrycznego SUV-a startuje z poziomu 109 800 juanów, czyli niecałych 59 000 zł przy obecnym kursie wymiany. To świetna oferta, która poważnie zagraża rywalowi BYD Atto 3. Nieco większy od niego SUV Toyoty bZ3X otrzymuje podstawową wersję zwaną 430 Air oraz dwie inne 520 Pro+ i 620 Max. Moc maksymalna pojazdu to 150 kW (200 KM). Wyposażony w akumulator LFP o pojemności 50,03 kWh ma zasięg 430 km (CLTC).
Kabina nowego SUV-a Toyoty, choć nie ocieka luksusem jak niektórzy konkurenci, to klasyczny design bZ3X przypadł do gustu klientom marki w Chinach. Model również z zewnątrz wygląda bardzo przyzwoicie. To, co decyduje o zakupie, jest jednak niewidoczne dla oka.
Jak informowaliśmy, w standardzie w kabinie całej serii SUV-a Toyoty zastosowano układ chip Qualcomm Snapdragon 8155. Ponadto za funkcje autonomicznej jazdy odpowiada NVIDIA DRIVE AGX Orin. X, o mocy obliczeniowej 254TOPS (jeden bilion operacji na sekundę). Dodatkowo na wyposażeniu fabrycznym elektrycznego bZ3X jest 14,6-calowy ekran informacyjno-rozrywkowy, 8,8-calowy cyfrowy zestaw wskaźników i 11-głośnikowy system audio Yamaha. Samochód korzysta także inteligentnego systemu jazdy wysokiej klasy Momenta 5.0. Wspiera go 11 kamer wysokiej rozdzielczości,12 radarów ultradźwiękowych, lidar i 3 radary fal milimetrowych.

Podsumowanie
Biorąc pod uwagę rozmiar mniej więcej taki jak RAV4 i wyposażenie tego kompaktowego SUV-a, to oferta Toyoty jest niezwykle konkurencyjna cena. Czas pokaże, czy popyt na ten nowoczesny model pozwoli mu płynąć na fali popularności w Chinach.
To bardzo ważny rynek dla Toyoty, gdzie o sukces nie jest łatwo. Tani nowoczesny i wydajny model nowej energii być może doczeka się swojego odpowiednika w Europie. Jeśli tak się stanie, będzie go można brać w ciemno. Chińczycy nie owijają w bawełnę, twierdząc, że „tym razem Toyota naprawdę dała radę!”. Trudno o lepszą reklamę tego modelu.

źródło: GAC Toyota, Weibo, WRC Media