Ford wycofuje z produkcji swój najbardziej kultowy model. Polacy uwielbiają go od 1998 roku

Ford zakończy produkcję nie tylko jednego ze swoich najbardziej kultowych modeli, ale także jednego z najlepszych hatchbacków w całej historii. To już kolejny model z europejskiego portfolio, który całkowicie zniknie bez następcy. Ostatnie Mondeo zjechało z taśmy produkcyjnej w 2022 roku, a teraz podobny los czeka model Focus. Producent ogłosił już oficjalnie, że produkcja zakończy się w listopadzie tego roku. 

ford-focus
Podaj dalej

Ford kończy produkcję Focusa

ford-focus
fot. Ford

Ford zakończy tym samym pewną epokę w Europie. Model Focus zadebiutował u nas w 1998 roku. Od samego początku miał bardzo trudne zadanie, bo musiał zastąpić równie kultowego Escorta. Był to kolejny z modeli, który przez lata zapewniał firmie ogromne sukcesy na międzynarodowych rynkach. 

Wycofanie z produkcji oznacza, że klienci stracą jednego z ostatnich hot hatchy z manualną skrzynią biegów w postaci Focusa ST. Ford ma obecnie w portfolio sportową wersję także w nadwoziu kombi. Dla osób szukających niskiego momentu obrotowego i lepszej wydajności dostępny jest także Diesel. To może być świetna wiadomość dla Grupy Volkswagena, która zapowiedziała ostatnio, że utrzyma w swojej ofercie modele takie jak Golf, Octavia, Leon czy A3 przez najbliższe lata. 

ford-focus
fot. Ford

Dlaczego jednak Ford zdecydował się na tak radykalny krok? Dyrektor generalny marki, Jim Farley przyznał, że producent wychodzi z branży nudnych samochodów. W wywiadzie udzielonym w zeszłym roku przyznał on, że samochody takie jak Fiesta, czy Mondeo, były kochane przez wielu klientów. W rzeczywistości jednak, firma nie zarabiała na nich wystarczających pieniędzy, aby móc dalej w nie inwestować. 

Teraz tylko SUV-y

Wszystko to oznacza, że Ford nie będzie miał w Europie żadnego „normalnego” samochodu. To odzwierciedlenie strategii, którą firma przyjęła w Stanach Zjednoczonych już parę lat temu. Fiesta, Focus, Fusion, czy Taurus – tych modeli nie ma już na rynku w USA od kilku lat. Oczywiście, wciąż jest Mustang, jednak jest to zbyt niszowy produkt, aby w ogóle się nad nim pochylać w tym kontekście. 

ford-focus
fot. Ford

Sprzedaż Forda w Europie w zeszłym roku spadła o 17 procent. Firma zarejestrowała 426 307 nowych samochodów. Był to pierwszy pełny rok bez modelu Fiesta, co musiało znaleźć swoje odzwierciedlenie w liczbach i statystykach. Ford musi teraz liczyć na modele takie jak Puma i Kuga, aby zrekompensować spadki w sprzedaży „zwykłych” samochodów. Puma jest dostępna również jako samochód elektryczny, łącząc się z Mustangiem Mach-E. 

Przeczytaj również