Polacy rzucili się na małe crossovery z nowoczesnego segmentu. Nówki z salonu w praktyce nawet za 36 900 zł

Małe crossovery (B-SUV) licznie zapełniły czołowe miejsca w styczniowym rankingu rejestracji samochodów elektrycznych w Polsce. Ten nowoczesny segment zaliczył odrobinę lepszy start roku niż 12 miesięcy temu. Zaskakuje to tym bardziej, że atrakcyjne dopłaty do zakupu elektryka przewidziano głównie dla osób fizycznych, którzy po auta na prąd sięgają w zdecydowanej mniejszości.

Volvo EX30
Podaj dalej

Jest lepiej, ale nie ma się z czego cieszyć

Z najnowszego opracowania Instytutu Samar wynika, że w styczniu w Polsce wydano 1 121 dowodów rejestracyjnych z zielonymi tablicami dla samochodów elektrycznych. To o 0,4 proc. (5 szt.) więcej niż w styczniu 2024 r., ale trudno mówić o sukcesie tego nowoczesnego segmentu. Udział bateryjnych elektryków (BEV) na rynku nowych samochodów wyniósł w ubiegłym miesiącu marne 2,5 proc. To jeden z najgorszych wyników w Europie.

Kia EV6 pobiła Teslę
Kia EV6. // fot. materiały prasowe

Eksperci są sceptycznie nastawieni co do wzrostów w sektorze po uruchomieniu nowego programu dopłat. Obecnie w Polsce można wziąć dofinansowanie na nowy samochód elektryczny w kwocie nawet 40 tys. zł. W przypadku Dacii Spring oznacza to cenę nawet 36 900 zł (ale pieniądze dostaje się już po zakupie i rejestracji auta), lecz pomoc skierowana jest głównie do osób fizycznych. W styczniu ta grupa klientów stanowiła, jak zwykle zresztą, mniejszość, bo tylko 14,27 proc.

Hyundai Kona Electric
Hyundai Kona Electric. // fot. materiały prasowe

Małe crossovery zdobywają teren

W rankingu modelowym styczeń przyniósł spore przetasowania. Najczęściej rejestrowanym elektrykiem pierwszego miesiąca 2025 r. w Polsce była Kia EV6. To jedyny model, który uzyskał ponad 100 rejestracji, bo 124. Drugi wynik także należał do auta tego samego koncernu, a był nim Hyundai Kona Electric (63 szt.). Trzecim stopniem podium podzieliły się Dacia Spring oraz bestseller ubiegłego roku Tesla Model Y (po 54 szt.).

Dacia Spring FL 2024
Dacia Spring. // fot. materiały prasowe

Dalej w rankingu widać kolejne małe crossovery, takie jak Kia EV3 (52 szt.) i sensacja zeszłego roku Volvo EX30 (49 szt.). Hyundai Ioniq 5 (48 szt.) pokonał o jeden egzemplarz Teslę Model 3 (47 szt.). Do czołowej dziesiątki dostały się jeszcze Mercedes EQA (39 szt.) oraz Cupra Tavascan (34 szt.).

Tesla Model Y na ładowarce Supercharger / Elon Musk daje promocję w Polsce
Tesla Model Y (przed liftingiem). // fot. materiały prasowe

Tesla poza podium

Styczniowy ranking marek zdecydowanie wygrała Kia (196 szt.), a drugi – co może nie wynikać z modelowego Top 10 – był Mercedes (126 szt.). Niezły start roku Hyundai (117 szt.) pozbawił Teslę (103 szt.) miejsca na podium. Warto jednak pamiętać, że pierwszy miesiąc kwartału nigdy nie obfituje w duże dostawy przez firmę Elona Muska. Dodatkowo sporo klientów wyczekuje na poliftingową Teslę Model Y.

Kia EV3
Kia EV3. // fot. materiały prasowe

W czołówce polskich sprzedawców nowych aut elektrycznych wyróżniają się marki premium. 68 szt. w styczniu sprzedało BMW, a 66 szt. Volvo. Audi (57 szt.) zdołało wyprzedzić Dacię (54 szt.). W czołowej dziesiątce znalazło się chińskie BYD (45 szt.) oraz hiszpańska Cupra (42 szt.). Samar ujawnił, że słaby start roku z elektrykami miały tak zakorzenione na rynku marki jak Ford, Renault (po 7 szt.) czy Skoda (2 szt.).

Volvo EX30 w kolorze Vapour Grey / SUV-y Volvo zyskują
Volvo EX30. // fot. materiały prasowe

Przeczytaj również