Czy jazda na LPG na pewno jest tańsza? Wyniki tego testu mówią wszystko

Jeśli mowa o korzystaniu z auta, jednym z najczęściej wymienianych sposobów na oszczędności jest instalacja LPG. Wokół tego tematu na przestrzeni lat powstało mnóstwo mitów, legend i anegdot. Są tacy, którzy twierdzą, że niższa cena paliwa jest następnie rekompensowana wyższym spalaniem i tak naprawdę nie ma tu dużej różnicy w kosztach. Czy to prawda? Czy jazda na LPG rzeczywiście jest tańsza od jazdy na benzynie? Sprawdźmy to!

instalacja LPG koszt oszczędności czy się opłaca warto
Podaj dalej

LPG to bardziej oszczędne rozwiązanie?

Dla wielu osób absolutną oczywistością jest fakt, że LPG to o wiele bardziej ekologiczne paliwo od benzyny i diesla. Natomiast autogaz jest nie tylko lepszym rozwiązaniem dla planety, ale i dla naszego portfela. To bardzo prosty sposób na oszczędności. Instalacja LPG równa się mniejsze koszty korzystania z własnego samochodu. Przynajmniej taka jest przyjęta teoria. Postanowiłem sprawdzić, czy LPG na pewno jest bardziej oszczędną opcją, biorąc pod uwagę wszystko to, co wokoło.

instalacja LPG koszt oszczędności czy się opłaca warto
Obraz NoName_13 z Pixabay

Korzystam ze strony „gazeo.pl”, gdzie znajduje się kalkulator ewentualnych oszczędności związanych z jazdą na LPG. Na początku musimy uzupełnić nasz kalkulator o dane. Aktualna średnia cena benzyny w Polsce to 6,15 zł za litr. Autogaz z kolei kosztuje średnio 3,25 zł. Są to dane pochodzące z portalu „e-petrol.pl”. Przyjmijmy, że nasz samochód pali 6 litrów benzyny na 100 kilometrów. Wydaje się, że to bardzo bezpieczna wartość, osiągalna w większości samochodów z silnikiem benzynowym wykorzystywanych na co dzień. Ile w tym przypadku będzie wynosiło spalanie z instalacją gazową?

Czy samochód na LPG pali więcej?

Tak, samochód napędzany gazem pali więcej. Wartość energetyczna benzyny jest większa, więc… mówiąc w skrócie, aby osiągnąć taki sam efekt, musimy spalić więcej gazu, niż benzyny. Przyjmuje się, że w dobrze wystrojonej instalacji różnica może wynosić od 10 do 15%. Natomiast może się zdarzyć, że te różnice sięgną nawet 20%. Przyjmijmy tutaj bezpieczną wartość w okolicy 17%, więc spalanie wzrośnie nam do ok. 7 litrów gazu na 100 kilometrów. Musimy przyjąć też jakiś średni miesięczny przebieg. Według jednych badań jest to ok. 2000 km miesięcznie. Inne z kolei mówią, ze zdecydowana większość Polaków nie przekracza rocznie 20 000 km. Załóżmy więc średni miesięczny przebieg na poziomie 1500 km, co daje 18 tysięcy kilometrów rocznie.

instalacja LPG koszt oszczędności czy się opłaca warto
Obraz Florian Pircher z Pixabay

W przypadku użytkowania takiego samochodu przez 5 lat, oszczędności wyniosą ponad 2500 zł w skali roku i grubo ponad 12 tysięcy w skali 5 lat. Oczywiście jest to bardzo prosta matematyka, która zakłada, że w międzyczasie nie będą zmieniały się ceny. Miesięczne oszczędności wynosiłby w tym przypadku około 211 zł. Wrócę na moment do kwestii spalania. Jeśli nasz samochód benzynowy paliłby pierwotnie 7 litrów i zachowalibyśmy różnicę na poziomie 17%, to oszczędności na gazie wzrosłyby do prawie 15 tysięcy złotych w skali 5 lat i do prawie 3 tysięcy złotych rocznie. W skrócie – im wyższe spalanie benzyny, tym większe będą korzyści z wdrożenia instalacji LPG.

Ile to kosztuje?

Powyższa kalkulacja nie zakłada kosztów montażu instalacji. Są bowiem samochody, w których występuje ona fabrycznie. Jednym z  producentów, który nam coś takiego proponuje, jest Dacia. Natomiast co w przypadku, kiedy nasz samochód nie posiada takiej funkcjonalności i trzeba zainwestować w nią samodzielnie? Przyjmijmy bezpieczny koszt na poziomie 3000 zł. Oczywiście w niektórych przypadkach zapłacimy za tę usługę więcej. Niech to będzie jednak średnia na potrzeby kalkulacji.

instalacja LPG koszt oszczędności czy się opłaca warto
Obraz Noel z Pixabay

Zachowując bazowe dane i dodając do tego koszt instalacji, nasza inwestycja zwróci się po 15 miesiącach i łącznie w trakcie 5 lat zaoszczędzimy ok. 9600 zł. W przypadku instalacji wartej 4000 zł, inwestycja spłacałaby się 19 miesięcy i wciąż byłaby opłacalna. Oczywiście przy założeniu, że korzystalibyśmy z auta przez dłuższy czas. Nawet kiedy dodamy do tego wszystkie droższe przeglądy techniczne, serwis instalacji, czy benzynę do uruchamiania auta… wciąż LPG będzie bardziej oszczędną opcją.

Zdjęcie główne: Zdravko Shishmanov / Pixabay

Przeczytaj również