Volkswagen pokazał wyniki sprzedaży swoich marek za 2024 r. Pokazują smutną prawdę o elektrykach

Volkswagen podsumował wyniki sprzedażowe wszystkich swoich marek za 2024 rok z uwzględnieniem samochodów elektrycznych. Choć niemiecki gigant robił co mógł, nie udało się zapobiec spadku sprzedaży aut zasilanych akumulatorami. Mimo spadków, Grupa VW próbuje znaleźć pozytywy w wyraźnie kiepskich liczbach zanotowanych w ostatnich 12 miesiącach. 

producenci-samochodow-zaplaca-kary-ue
Podaj dalej

Volkswagen notuje duże spadki za 2024 rok

producenci-samochodow-zaplaca-kary-ue
fot. Volkswagen

W ostatnich dniach poszczególne marki Grupy VW ujawniły swoje wyniki sprzedażowe za ostatni rok. I nie jest to szczególnie przyjemna lektura, szczególnie dla fanów marek. I choć takie Porsche może jeszcze znaleźć jaśniejsze i ciemniejsze strony, wyniki samego Volkswagena ujawniają duże problemy. Audi z kolei szoruje po dnie. Teraz Volkswagen podsumował wyniki całej grupy i choć są one słabe, to jednak niemiecka firma próbuje przedstawić je w pozytywnym świetle. 

Producent twierdzi, że w zeszłym roku pod wszystkimi jego markami dostarczył do nowych klientów tylko 9,03 miliona samochodów. To spadek o 2,3% z rokiem poprzednim, choć według rocznego raportu z roku 2023 wynika, że wtedy sprzedał 9,4 miliona aut. A to oznaczałoby już spadek na poziomie 4 procent. 

Ponadto, pierwotne oczekiwania dotyczące wzrostu sprzedaży w 2024 roku zakładały, że Volkswagen dostarczy 9,5 miliona aut. Tu mówimy już o spadku sięgającym 5% w porównaniu z planami, jakie firma miała jeszcze na etapie września. Niemiecki producent, niezależnie od tego jak spojrzymy na ten spadek, był więc daleki od spełnienia swoich zakładanych celów. 

Samochody elektryczne wcale nie pomagały 

producenci-samochodow-zaplaca-kary-ue
fot. Volkswagen

Następnie widzimy, ile Niemcy sprzedali samochodów elektrycznych. W 2023 roku liczba ta wyniosła 771 100 egzemplarzy, natomiast w poprzednich 12 miesiącach Volkswagen dostarczył ich tylko 744 800. Mamy tu spadek o 3,4%, czyli nawet większy niż w całkowitej sprzedaży. Ponadto, ta liczba oznacza, że samochody elektryczne miały tylko 8,5% udział w całkowitej liczbie sprzedanych samochodów. 

Biorąc pod uwagę liczbę zaprezentowanych nowych samochodów elektrycznych, a także liczbę dotacji i wsparcia, jakie mają w wielu krajach, liczby te są wyjątkowo kiepskie. Mimo ogromnych wysiłków, Volkswagen nie był w stanie obronić nawet liczb sprzedażowych z 2023 roku, nie mówiąc o jakichkolwiek wzrostach. 

Na koniec możemy przyjrzeć się jeszcze liczbom na konkretnych rynkach. Niemiecki gigant ma ogromne problemy w Chinach, gdzie zanotował 9,5-procentowy spadek. W Europie sprzedaż spadła o 0,4 procenta. Jedyne „zyski” jakie zanotował to na dwóch amerykańskich rynkach – 6,4% na północnym i 14,7% na południowym. Nie miały one jednak zbyt wiele wspólnego z samochodami elektrycznymi. 

Przeczytaj również