Honda zrobiła to lepiej, niż Toyota?
Toyota Prius jest produkowana od 1997 roku. Dziś absolutnym klasykiem jest trzecia generacja modelu, która była produkowana w latach 2009-2015. Nie różni się zbytnio od generacji drugiej, więc przejście nastąpiło tutaj bardzo szybko, sprawnie i bezboleśnie. Prius często określany jest jako idealne auto na taksówkę. Tanie, oszczędne, łatwe w obsłudze, bezawaryjne. Jednym z konkurencyjnych modeli jest Honda Insight. Samochód, który być w może w Polsce nie jest aż tak znany i doceniany, natomiast… ma wiele do zaoferowania.
Co ciekawe, Honda Insight ma nawet dłuższą historię, bo produkowana jest od 1996 roku. Problem w tym, że pierwsza generacja była sprzedawana tylko na rynkach amerykańskim, japońskim i kanadyjskim. Druga generacja pojawiła się w… 2009 roku. Można tutaj zatem stwierdzić, że Toyota i Honda prowadziły mały pojedynek. Na pierwszy rzut oka Prius i Insight są całkiem podobne. Szczególnie, jeśli chodzi o sylwetkę, gabaryty. Insight jest jednak nieco bardziej intrygujący. W pewnym sensie jest to jakiś rodzaj połączenia Hondy Civic z Hondą CR-Z, tylko w wydłużonym wariancie. Nie każdemu ta koncepcja może się spodobać, chociaż wizualnie – moim zdaniem – Honda w tym pojedynku wypada lepiej od Toyoty.
Co z silnikiem?
Honda Insight zbiera bardzo dobre oceny. Użytkownicy samochodu na portalu „Autocentrum” wspominają przede wszystkim o bezawaryjności i niskich kosztach utrzymania. Jeśli chodzi o silnik, to Insight ma jednostkę o pojemności 1,3 litra, zaś Toyota 1,8 litra. Nie ma tu jednak dużej różnicy jeśli chodzi o moc, bo silnik benzynowy Priusa jest mocniejszy o ledwie 10 koni mechanicznych. Prius koniec końców cechuje się nieco lepszymi osiągami, bo ma większy silnik elektryczny. Insight to też hybryda, chociaż bardziej łagodna – mniej więcej jak w przypadku CR-Z.
Spalanie w obu modelach jest tak naprawdę bardzo podobne i kręci się w okolicy 4,5 litra na 100 kilometrów. Mowa o silniku benzynowym, więc jest to naprawdę dobry wynik. Koniec końców jeśli chodzi o osiągi, czy kwestię spalania, oba modele są podobne. Być może z lekkim wskazaniem na Priusa. Na korzyść Insight działa jednak sylwetka. A to przecież często ma większe znaczenie. Mówi się, że samochód kupuje się oczami. Koniec końców wszystko sprowadza się do ceny. To może być zdecydowanie najważniejszy argument w tej potyczce.
Ile kosztuje Honda Insight?
Na początku trzeba zaznaczyć, że na rynku zdecydowanie więcej jest Priusów. Ceny trzeciej generacji są dosyć wysokie i raczej nie spadają poniżej 30 tysięcy złotych. W niektórych przypadkach zdecydowanie bliżej im do 40 tysięcy. Insight na tym tle wypada zaskakująco dobrze, bo bez większego problemu znajdziemy modele w podobnych rocznikach nawet w okolicach 20 tysięcy złotych. Trzeba zatem stwierdzić, że Honda Insight zdecydowanie może być traktowana jako alternatywa dla Toyoty Prius. Szczególnie, jeśli dla kogoś istotna jest cena auta.
Zdjęcia: Honda