Nowe Audi z polskiego salonu za 111 900 zł. Czy to w ogóle jeszcze klasa premium?

Samochody klasy premium nie należą do najtańszych, choć producenci z tego segmentu też oferują modele w przystępnych pieniądzach. Najtańsze nowe Audi z aktualnej oferty to A1 Sportback, bo kosztuje nawet 111 900 zł. Czy w kontekście tego auta można mówić wciąż o klasie premium?

Audi A1 Sportback
Podaj dalej

Klasa premium co najwyżej w pierścieniach

Audi A1 to hatchback segmentu B, którego najtańsza odmiana Sportback Advanced 30 TFSI 6 biegów kosztuje wspomniane 111 900 zł. Niech nikt nie myśli, że pod maską tego wozidełka jest 3-litrowy silnik TSI. Otóż jest on 3… -cylindrowy i ma pojemność 1 litra (999 cm3). Jednostka generuje 116 KM i ta moc przenoszona jest 6-biegową skrzynią manualną na przednie koła. Do setki przyspiesza w 9,7 sekundy, a spalanie wynosi 5,5 l/100 km.

Audi A1 Sportback
fot. Audi AG

Niska cena 111 900 zł dotyczy tylko wersji w białym lakierze metalicznym Cortina i na 16-calowych alufelgach (z. W „biedzie” nie uraczymy refelktorów LED, tylko halogenowych z regulacją zasięgu. W standardzie dostajemy ogrzewane lusterka regulowane elektrycznie, ale bez możliwości składania. Klimatyzacja jest manualna, a kluczyk oczywiście tradycyjny. Na wyposażeniu standardowym otrzymujemy cyfrowy zestaw wskaźników na wyświetlaczu 10,25 cala. Muzyki z radia cyfrowego posłuchamy z 6 głośników.

Bazowa wersja ma też sporo systemów asystujących, poduszki powietrzne (w tym boczne z kurtynami powietrznymi). Wszystkie hamulce są tarczowe, a z tyłu od razu dostajemy też światła przeciwmgielne. Nie trzeba dopłacać za czujnik deszczu i czujnik zmierzchowy świateł.

Czy nowe Audi A1 to wciąż klasa premium?

Powyższe wyposażenie nie robi z pewnością sporego wrażenia jak na klasę premium. Chcąc mieć większe możliwości technologiczno-multimedialne warto dołożyć chociażby 1 810 zł na Audi phone box, czyli tackę z bezprzewodowym ładowaniem i złączami USB. 2 2750 zł dopłacimy za Audi smartphone interface, który synchronizuje nasz telefon z ekranem dotykowym. Jeśli wybierzemy jeszcze bardziej zaawansowany zestaw wskaźników Audi Virtual Cocpkit oraz fabryczny system nawigacji, to cena auta rośnie do blisko 125 tys. zł.

Audi A1 Sportback
fot. Audi AG

A jeszcze nie zaczęliśmy doskonalić technologii reflektorów, dokładać wyposażenia zwiększającego komfort, które definiuje klasę premium. W efekcie, nie każde Audi A1 powinniśmy uznawać za samochód premium. Można oczywiście go takim uczynić, ale liczmy się z oddaleniem od ceny bazowej. Zwłaszcza jeżeli oczekujemy 4-cylindrowego silnika i ponad 200 KM w automacie. Naprawdę dobrze wyposażone Audi A1 pod względem stylistycznym, technologicznym i multimedialnym to wydatek między od 170 do prawie 200 tys. zł.

Przeczytaj również