Ten SUV robi duże wrażenie. Chińczycy coraz mocniejsi
Z raportu KPMG oraz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku w Polsce zarejestrowano 398 tysięcy nowych samochodów. Stanowi to wzrost o 13,8% względem analogicznego okresu w ubiegłym roku. Nikogo nie zdziwi fakt, że największy udział w tej sprzedaży ma segment SUV. W raporcie KPMG i PZPM jest on rozbity na trzy grupy. Mowa tutaj o małych SUV-ach i crossoverach, średnich SUV-ach i crossoverach oraz dużych SUV-ach i crossoverach. Łącznie w tych trzech kategoriach w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku sprzedano 227 tysięcy aut.
Oznacza to ni mniej, ni więcej, że prawie 57% aut sprzedawanych aktualnie w Polsce to SUV-y. Spójrzmy też na tempo wzrostu… Trzy grupy SUV-ów i crossoverów „rosły” odpowiednio o 20%, 23% oraz 18%. Tylko jedna grupa zanotowała w omawianym czasie większy wzrost sprzedaży i były to kombivany. Natomiast mowa tutaj o zaledwie 6,1 tys. sprzedanych aut. W przypadku średnich rozmiarów SUV-ów i crossoverów licznik zatrzymał się na… 135,8 tys. sprzedanych pojazdów. Te liczby robią jednak duże wrażenie.
Który producent na szczycie?
Oczywiście nikogo nie zdziwi fakt, że najwięcej aut w Polsce sprzedała w tym okresie Toyota. W samym październiku japoński producent sprzedał 8961 samochodów. To więcej, niż łączny wynik Skody i Volkswagena – odpowiednio drugich i trzecich w rankingu. Warto natomiast zwrócić uwagę na pozycję 17. Tutaj w październiku znalazło się… MG. Chiński producent sprzedał w omawianym okresie 682 auta, co stanowi wzrost rok do roku na poziomie… 8425%. MG już zostawiło za sobą Suzuki, Nissana, czy Mazdę. Wkrótce może przeskoczyć chociażby Peugeota, czy Opla.
To niespecjalnie zaskakujące. Chińscy producenci cieszą się w Europie coraz większym zainteresowaniem i zaufaniem. Również w Polsce. Ma to związek m.in. z przytoczonymi przeze mnie statystykami dotyczącymi SUV-ów. A tak się składa, że akurat MG ma w swojej ofercie chociażby modele HS i ZS. Wyglądają naprawdę dobrze i zapewniają świetny stosunek ceny do jakości. Czy to jest klucz do sukcesu na europejskim rynku samochodów?
Dane mówią wprost…
Inny chiński producent – BAIC – wszedł do Polski z trzema autami. Wszystkie trzy to SUV-y – Beijing 3, Beijing 5 i Beijing 7. BYD też oczywiście stawia na ten segment, bo tutaj króluje piękny, nowoczesny, agresywny Seal U. Na liście najbardziej popularnych chińskich aut w Polsce pierwsze trzy pozycje to MG HS, MG ZS i BAIC Beijing 5. Oczywiście nie trzeba dodawać, że wszystkie to SUV-y. Wydaje się, że to prosty klucz do sukcesu. Szczególnie, że ceny chińskich aut na tle europejskiej konkurencji często wydają się absurdalnie niskie.
Zdjęcie główne: GLady z Pixabay