Skrzynia biegów tego nie wytrzyma…
Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez kierowców jest… trzymanie dłoni na drążku zmiany biegów. U wielu kierowców to absolutny standard. Po pierwsze, negatywnie wpływa to na kontrolę nad samochodem. Obie ręce powinniśmy trzymać na kierownicy. Dłoń powinna wędrować w kierunku drążka wyłącznie w momencie, w którym chcemy zmienić bieg. Opieranie ręki na drążku może mieć bardzo przykre konsekwencje. Na przykład uszkodzenie wybieraka, czy synchronizatorów. Ta z pozoru błahostka może wpłynąć na podzespoły i skrócić żywotność skrzyni. Koszty naprawy w najlepszym przypadku zaczną się od kilkuset złotych.
Jeśli skrzynia biegów, to nie może zabraknąć tutaj takiego elementu, jak sprzęgło. Bardzo często zdarza się, że kierowcy trzymają wciśnięte sprzęgło np. stojąc na światłach, czy skrzyżowaniu. Inni podczas jazdy trzymają nogę w okolicach sprzęgła nieświadomie go naciskają. To prosta droga do uszkodzenia łożyska oporowego sprzęgła… a w konsekwencji samego sprzęgła. Kiedy stoimy na skrzyżowaniu, czy światłach, wrzucamy luz i zdejmujemy nogę ze sprzęgła. Kiedy nie korzystamy ze sprzęgła, trzymamy nogę na podnóżku. To proste i oczywiste – wydawałoby się – zasady.
Zmiana biegu bez sprzęgła?
Ten błąd zdarza się zazwyczaj rzadko… ale się zdarza. I może mieć zdecydowanie najpoważniejsze konsekwencje. Oczywiście słowo „błąd” nie jest tutaj do końca właściwe. Kwestia w tym, że co do zasady można zmienić bieg bez wciśnięcia sprzęgła. Jest to wykonalne i odpowiednio przeprowadzone nie powinno mieć negatywnego wpływu na skrzynię biegów. I to jednocześnie jest problem. Zdecydowana większość kierowców takiego wyczucia ani umiejętności nie posiada. A to sprawia, że skrzynia biegów może bardzo mocno ucierpieć podczas takiej zmiany biegu.
Nieumiejętne wykonana próba zmiany biegu bez sprzęgła to potężny cios dla skrzyni. Takie sytuacje doprowadzają do zużywania się kół zębatych i synchronizatorów. Konsekwencje mogą być niezwykle kosztowne. O ile taka zmiana biegu jest możliwa, tak ewentualną możliwość takiego manewru powinniśmy zachować wyłącznie na sytuacje awaryjne. Na przykład uszkodzone sprzęgło, czy wysprzęglik. Wtedy innej możliwości zmiany biegu po prostu nie będzie a jakoś do mechanika trzeba dojechać. Jednak w innych sytuacjach nigdy nie powinniśmy takiej zmiany biegu próbować.
Zdjęcie wyróżniające: Rolf van de Wal z Pixabay