Audi szuka nowego inwestora dla swojej fabryki w Brukseli
Przez ostatnie miesiące wszyscy mieli nadzieję, że koncern Volkswagena znajdzie sposób na to by fabryka Audi w Brukseli mogła nadal produkować samochody. Niski popyt na elektryczne modele produkowane w tej lokalizacji postawił pod znakiem zapytania jej przyszłość.
Początkowo mówiło się o możliwościach wykorzystania fabryki do produkcji modeli innych marek Volkswagena. Niestety po tym, jak koncern ogłosił cięcia i zamiar zamknięcia dwóch fabryk swojej podstawowej marki, stało się jasne, że brukselska fabryka Audi znajdzie się w trudnej sytuacji bez wsparcia Volkswagena.
Pracownicy fabryki Audi otrzymali informację od swojego pracodawcy, że nie będzie produkował już żadnych nowych modeli. Fabryka czeka już teraz jedynie na nowego inwestora, co dałoby nadzieję na zachowanie miejsc pracy tysięcy pracowników.
Nie jest tajemnicą, że w ciagu ostatnich tygodni potencjalni chińscy inwestorzy odwiedzili fabrykę w Belgii. Potwierdziła to redakcja niemieckiego Automobilwoche. Chiński producent Nio pojawił się w plotkach jako potencjalny nabywca fabryki w Brukseli. Pisała o tym m.in. belgijska gazeta „De Tijd”, wymieniając Nio jako jednego z potencjalnych inwestorów zainteresowanych ofertą kupna. Teraz jednak szef chińskiej marki jasno określił stanowisko producenta.
Nio nie ma pieniędzy na brukselską fabrykę niemieckiego producenta
Szef Nio, William Li, stwierdził, że Nio nie może kupić fabryki Audi w Brukseli ze względu na brak środków finansowych. Takie stwierdzenie padło podczas wydarzenia medialnego związanego z wprowadzeniem na rynek L60 podmarki Nio Onvo w Chinach.
Nie wiadomo, czy to szczerość ze strony producenta, czy chęć utrzymania w tajemnicy faktu prowadzenia rozmów na ten temat.
W publikacji CNEVpost, portalu specjalizującego się m.in. w chińskich markach elektrycznych, cytuje się wypowiedź Williama Li:
„Jak Nio może sobie pozwolić na fabrykę, na którą nie stać Audi? Plotki są bezpodstawne”.
Odmowa ze strony szefa Nio, stawia pod znakiem zapytania zatrudnienie tysięcy pracowników po zaprzestaniu produkcji SUV-a Audi Q8 e-tron. Jeśli nie znajdzie się nabywca i zakład zostanie zamknięty, pracę straci już w październiku około 1500 pracowników. Kolejna utrata 1100 miejsc pracy nastąpi w przyszłym roku. Ostatecznie zamknięcie tej lokalizacji nastąpi pod koniec 2025 roku.
W obliczu karnych ceł UE jest logiczne, że zakup fabryki Audi przez jednego z chińskich gigantów jest wielce prawdopodobny. Nawet jeśli nie będzie to Nio.