Rozbijają jedno Volvo dziennie od ponad 20 lat. Wstęgę przecinał sam król Szwecji

Samochody Volvo nie bez powodu cieszą się renomą jednych z najbardziej bezpiecznych na świecie. Przecież to właśnie szwedzki producent jest odpowiedzialny za wprowadzenie pasów bezpieczeństwa na masową skalę, czy działania poduszek powietrznych i kurtyn. Szwedzki producent do dziś utrzymuje swoją renomę, a nie byłoby to możliwe bez Volvo Cars Safety Centre.

volvo-cars-safety-centre
Podaj dalej

Rozbijają średnio jedno Volvo dziennie 

volvo-cars-safety-centre
fot. Volvo

Centrum bezpieczeństwa Volvo ma już ponad 20 lat, jednak do dziś odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu pozycji lidera w dziedzinie bezpieczeństwa samochodowego. Laboratorium zderzeniowe w momencie otwarcia przez króla Szwecji w 2000 roku było jednym z najnowocześniejszych laboratoriów zderzeniowych na świecie. I pod wieloma względami pozostaje takim do dzisiaj. 

Volvo Cars Safety Centre pomaga inżynierom producenta przesuwać granice bezpieczeństwa i uczyć się na podstawie rzeczywistych wypadków drogowych. Firma dąży do celu, jakim jest całkowity brak wypadków śmiertelnych i poważnie rannych w samochodach szwedzkiego producenta. 

volvo-cars-safety-centre
fot. Volvo Cars

Thomas Broberg, jeden z wiodących inżynierów ds. bezpieczeństwa:Zaangażowanie w bezpieczeństwo nie polega na zdaniu testu ani uzyskaniu oceny bezpieczeństwa. Nasze zaangażowanie w bezpieczeństwo polega na ustaleniu w jaki sposób i dlaczego dochodzi do wypadkow i obrażeń. A następnie opracowaniu technologii, która pomoże im zapobiegać. Mamy nadzieję, że nasza pionierska praca zainspiruje innych do pójścia w nasze ślady. Nasza ambicja polega na zmniejszeniu liczby ofiar wypadków drogowych na całym świecie. 

Wypadki z prędkością do 120 km/h

Laboratorium Volvo zawiera dwa tory testowe o długości odpowiednio 108 i 154 metrów. Krótszy jest ruchomy i można go ustawić pod kątem od 0 do 90 stopni. To umożliwia wykonanie testów zderzeniowych pod rożnymi kątami i przy różnych prędkościach. Można też zasymulować zderzenie dwóch poruszających się samochodów. A te można rozpędzić do 120 km/h. 

Znajdziemy też miejsce do przeprowadzenia testów dachowania i scenariuszy zjazdu z drogi. Volvo oferuje też służbom ratowniczym możliwość doskonalenia umiejętności ratowania życia. Wewnątrz głównej hali znajduje się ogromna bariera ochronna, która służy do sprawdzania różnych rodzajów zderzeń – czołowych, tylnych i bocznych. Ponadto, ważąca oszałamiające 850 ton bariera, może być przesuwana w razie potrzeby za pomocą poduszek powietrznych.

volvo-cars-safety-centre
fot. Volvo Cars

Centrum gotowe na samochody elektryczne

Centrum Bezpieczeństwa zostało w ostatnich latach wyposażone i przygotowane specjalnie do bezpiecznego przeprowadzania testów zderzeniowych samochodów elektrycznych. Jednakże, podczas zderzeń samochód, manekiny testowe i bariery są wyposażone w czujniki, które pozwalają inżynierom  rejestrować cały łańcuch zdarzeń w szczegółach. Dziesiątki kamer o ultrawysokiej rozdzielczości również filmują test zderzeniowy z każdego możliwego kąta. 

Ale przed fizycznym testem zderzeniowym, dany model samochodu przeszedł już tysiące symulowanych komputerowo testów zderzeniowych. Wszystkie dane generowane przez te testy są następnie wykorzystywane przez inżynierów Volvo do opracowywania bezpieczniejszych samochodów.

Thomas Broberg: – Bez względu na scenariusz, możemy go odtworzyć tutaj. Dla mnie bardzo inspirujące jest uświadomienie sobie, że z każdą godziną testów i analiz, które poświęcamy, jesteśmy coraz bliżej realizacji naszej ambicji, aby nikt nie zginął ani nie został poważnie ranny w nowym Volvo.

Przeczytaj również