Najnowszy raport IBRM Samar potwierdza, że popyt na samochody o wysokim standardzie wyposażenia w ogóle nie słabnie. W ciągu 8 miesięcy w polski urzędach wydano 86 437 nowych dowodów rejestracyjnych dla nowych modeli z klasy premium. To o 22,6 proc. więcej niż rok temu o tej porze. W samym sierpniu przybyło ich 8 761 szt., czyli o 8,4 proc. więcej niż w sierpniu 2023 r.
W Polsce niezmiennie prowadzi Volvo XC60
Na czele rankingu widnieje Volvo XC60, które jako pierwsze przebiło próg 4 tys. nowych egzemplarzy. Liczba 4 139 rejestracji nadal zapewnia dużą przewagę nad rywalami, z których najmocniejszy to dziś Lexus NX (3 596 szt.).
Pierwszy raz w tym roku na podium zjawia się najtańsze z czołowej trójki Audi A4 (3 300 szt.). Kompaktowa limuzyna prześcignęła w rejestracjach mniejszego brata, Audi A3 o niespełna 100 egzemplarzy (3 208 szt.). Czołową piątkę uzupełnia z kolei mniejszy brat lidera rankingu, Volvo XC40 (2 943 szt.).
Do progu 3 tys. egzemplarzy mocno zbliżył się najpopularniejszy SUV Audi, czyli Q3 (2 910 szt.). Aspiracje na pierwszą piątkę ma też Audi Q5 (2 778 szt.), które było najpopularniejszym modelem klasy premium licząc sam sierpień (na podium były też Audi A4 i Audi Q3).
Udany sierpień (5. miejsce za Lexusem NX) zaliczył też bestellerowy SUV Mercedesa, czyli GLC (2 598 szt.). Dopiero pod koniec pierwszej dziesiątki znajdziemy najpopularniejsze BMW, czyli Serię 3 (2 552 szt.) oraz X5 (2 378).
Ranking 20 najpopularniejszych modeli klasy premium w Polsce (okres styczeń – sierpień 2024):
1. Volvo XC60 – 4 139 szt.
2. Lexus NX – 3 597 szt.
3. Audi A4 – 3 300 szt.
4. Audi A3 – 3 208 szt.
5. Volvo XC40 – 2 943 szt.
6. Audi Q3 – 2 910 szt.
7. Audi Q5 – 2 778 szt.
8. Mercedes-Benz GLC (SUV) – 2 598 szt.
9. BMW Seria 3 – 2 552 szt.
10. BMW X5 – 2 378 szt.
11. BMW Seria 5 – 2 151 szt.
12. BMW X3 – 1 944 szt.
13. Lexus RX – 1 930 szt.
14. Mercedes-Benz GLC (Coupe) – 1 889 szt.
15. BMW X1 – 1 846 szt.
16. Audi A6 – 1 742 szt.
17. Tesla Model Y – 1 673 szt.
18. Mercedes-Benz CLA – 1 579 szt.
19. Mercedes-Benz Klasa E – 1 504 szt.
20. Lexus LBX – 1 461 szt.Źródło: IBRM Samar
Niemieckie marki sprzedają najwięcej
Biorąc pod uwagę sprzedaż wszystkich modeli, to słynne niemieckie trio nadal rządzi w polskiej klasie premium. Po udanym sierpniu, Audi umocniło się na prowadzeniu z 18 649 rejestracjami. Jednak drugi Mercedes-Benz nadal traci mało, bo do sierpnia włącznie uzyskał 18 248 rejestracji. Podium kompletuje BMW z 17 876 rejestracjami.
Volvo, czyli marka mająca w ofercie rynkowego bestsellera, plasuje się na czwartej pozycji. Producent z Goteborgu jako jedyny obok niemieckiego trio ma 5-cyfrowy wynik rejestracji w Polsce (11 171 szt.). Co ciekawe, ponad tysiąc aut z tej puli to pełne elektryki. Jesienią ten pułap osiągnie też zapewne Lexus, który przez 8 miesięcy zebrał 9 520 rejestracje.
W pojedynku o 6. miejsce na prowadzenie wysunęło się Porsche (3 076 szt.), które wyprzedza o zaledwie 7 egzemplarzy oferująca same elektryki Teslę (3 069). Brand Elona Muska ponad połowę swojego wyniku zawdzięcza produkowanemu pod Berlinem SUV-owi, Modelowi Y (1 673 szt.). Ciasno jest też w rywalizacji o 8. lokatę, bo tam Mini (1 597 szt.) nieznacznie wyprzedza Land Rovera (1 518). Top10 uzupełnia Alfa Romeo (927).
Ranking 20 najpopularniejszych marek klasy premium w Polsce (okres styczeń – sierpień 2024):
1. Audi – 18 649 szt.
2. Mercedes-Benz – 18 248 szt.
3. BMW – 17 876 szt.
4. Volvo – 11 171 szt.
5. Lexus – 9 520 szt.
6. Porsche – 3 076 szt.
7. Tesla – 3 069 szt.
8. Mini – 1 597 szt.
9. Land Rover – 1 518 szt.
10. Alfa Romeo – 927 szt.
11. DS – 339 szt.
12. Jaguar – 132 szt.
13. Bentley – 72 szt.
14. Ferrari – 63 szt.
15. Lamborghini – 55 szt.
16. Maserati – 39 szt.
17. Aston Martin – 30 szt.
18. Alpine – 26 szt.
19. Rolls-Royce – 14 szt.
20. McLaren – 10 szt.Źródło: IBRM Samar