Nowe Audi Q5 staje się atrakcyjniejszym i bardziej sportowym SUV-em
Audi zamierza kontynuować historię sukcesu swojego topowego SUV-a. Gotowe na premierę przedstawiło nam nową wersję Q5 i SQ5 w nowej stylistyce nadwozia, z nowym wnętrzem i technologiami.
Wystarczy zobaczyć przód nowego Audi Q5, by stwierdzić oczywistą zmianę, która odnosi się do nowego języka projektowania marki. Takie zabiegi są konieczne, jeśli masz być Audi i mieć przewagę dzięki technice w klasie średnich SUV-ów.
Nowa generacja Audi Q5 to drugi model w portfolio po nowym A5, który bazuje na Premium Platform Combustion (PPC). W związku z tym pod względem technologicznym ma niepowtarzalny charakter, a pod względem mechanicznym jest wydajniejsze. Średni SUV marki otrzymuje silniki z technologią MHEV plus. Nowy system z 48-woltowym układem elektrycznym wspomaga silnik spalinowy, redukuje emisję CO2, a jednocześnie zwiększa wydajność i komfort jazdy. W dalszej kolejności Q5 pojawi się także w wersji hybrydowej typu plug-in.
Podstawowym silnikiem Q5 jest dwulitrowa jednostka TFSI, które generuje moc 204 KM (340 Nm) i napędza SUV-a, wykorzystując napęd na przednie koła. Opcjonalnie dostępny jest oczywiście napęd na cztery koła quattro. SUV trafia do oferty także z silnikiem TDI o pojemności dwóch litrów i mocy 204 KM (400 Nm) w opcji z napędem quattro. Bardziej sportowe SQ5 Audi wyposażyło w trzylitrowy silnik V6 TFSI, który generuje moc 270 kW (ponad 360 KM/550 Nm).
Wnętrze Audi Q5 także poddano zabiegom stylizacji adekwatnie do designu nadwozia
Audi idąc wzorem nowego A5, przemeblowuje wnętrze swojego gwiazdorskiego SUV-a. Tak jak się spodziewaliśmy, centralnym elementem wnętrza jest „ Scena cyfrowa ”, która jest ustawiona przed kierowcą i pasażerem z przodu w formie wyświetlaczy Audi MMI.
Smukły, wolnostojący panoramiczny zakrzywiony wyświetlacz z technologią OLED mieści 11,9-calowy Audi virtual cockpit i 14,5-calowy wyświetlacz dotykowy MMI. Pasażerowie SUV-a podobnie jak w modelu A5 skorzystają z 10,9-calowego wyświetlacza MMI Passenger Display. To jednak opcja wymagająca opłaty. Tryb Active Privacy Mode opracowano specjalnie, by pasażerowie korzystający z systemu informacyjno-rozrywkowego nie rozpraszali kierowcy.
Audi jak zawsze zadbało także o odpowiedni nastrój we wnętrzu SUV-a po zmroku. Konturowe światło zobaczymy na desce rozdzielczej i drzwiach oraz poniżej zakrzywionego wyświetlacza Audi MMI.
Jak na markę premium, dbająca o środowisko przystało, korzysta ona z materiałów, które pochodzą z recyklingu. Siedzenia z pikowaniem w kształcie diamentu, miękkie obicie, lusterka boczne i podłokietniki w sportowej wersji S line są wykończone między innymi materiałami ekologicznymi Kaskade i Dinamica. Tapicerka tekstylna Kaskade przypomina naturalne materiały, tj. wełna, ale wykonano ją z materiałów pochodzących z recyklingu tj. poliester. Część pokrycia wykonano z tkaniny Impressum, która składa się częściowo z włókien pozostałych z recyklingu tworzyw sztucznych. Dinamica wygląda i przypomina w dotyku zamsz, choć połowę z niej wykonano z poliestru po recyklingu i resztek tekstyliów.
Q5 trzeciej generacji imponuje cyfrowym oświetleniem w dzień i w nocy
Trzeba docenić także nowoczesne rozwiązania Audi w kwestii oświetlenia pojazdu. Nowe Q5 stanowi ucieleśnienie wszystkiego, co spektakularne w tej kwestii. Cyfrowe tylne światła OLED drugiej generacji i światło projekcyjne w spojlerze nad tylną szybą, zastosowano po raz pierwszy w Europie. Ma zapewnić większe bezpieczeństwo. Sześć cyfrowych paneli OLED z łącznie 266 segmentami generuje nowy obraz kilka razy na sekundę za pomocą specjalnie opracowanego algorytmu.
Inżynierowie Audi już nie raz urzekli nas poziomem technologii oświetlenia. Teraz nowa aktywna cyfrowa sygnatura świetlna z przodu tworzona jest przez interakcję algorytmu z piętnastoma segmentami, które przyciemniają się i rozjaśniają. To generuje spektakularny efekt, gdy pojazd wydaje się ożywać i mieć własną osobowość. Takie innowacyjne rozwiązanie to teraz znak rozpoznawczy Audi.
Technologie oświetleniowe marki pozwalają właścicielom Q5 na indywidualne zaprojektowanie swiateł do jazdy dziennej i cyfrowych świateł tylnych. To dzięki ośmiu cyfrowym sygnaturom świetlnym dostępnym w zależności od wersji wyposażenia.
Audi Q5 tym samym staje się nowoczesne, atrakcyjniejsze i bardziej sportowe. Klienci będą mogli sobie je kupić w pierwszym kwartale 2025 roku. Zamówienia można będzie składać już we wrześniu. Ile trzeba będzie zapłacić za nowoczesne wydanie gwiazdy wśród SUV-ów Audi?
Najtańsze Q5 TFSI o mocy 204 KM zaczyna się od 52 300 euro w Niemczech. Taka konfiguracja ale z napędem quattro to wydatek od 54 650 euro. SUV z dieslem pod maską i napędem quattro zaczyna się od 57 100 euro. Ceniący sobie bardziej sportowe doznania muszą wydać na SQ5 co najmniej 82 900 euro.