Wielkie emocje z Polakami w arcytrudnym rajdzie mistrzostw Europy. Tytuł rozstrzygnie się na Śląsku

Broniący tytułu mistrzów Europy, Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20 N Rally2) nie dali szans rywalom i pewnie triumfowali w przedostatniej rundzie sezonu, Rali Ceredigon. Spektakularny triumf na trudnych, walijskich odcinkach specjalnych sprawił, że Nowozelandczycy powiększyli prowadzenie w mistrzostwach, ale tytuł pozostaje niepewny. Na ostatniej prostej mistrzostwa Europy nie mogą im już odebrać Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk, którzy po błyskotliwej końcówce byli o krok od pierwszego podium w sezonie.

Hayden Paddon / Hyundai i20 N Rally2 / Rali Ceredigion 2024 / mistrz Europy
Podaj dalej

Paddon prowadził od startu do mety

Walia to jedna z najbardziej ikonicznych lokalizacji w świecie rajdów. Bardziej znane są oczywiście walijskie lasy i ich zdradliwe drogi szutrowe, ale asfaltowe odcinki Rali Ceredigion wymagały naprawdę sporych umiejętności. Można powiedzieć, że tak trudna trasa potrafi oddzielić chłopców od mężczyzn. Hayden Paddon udowodnił, że nieprzypadkowo był fabrycznym kierowcą w WRC. Co prawda, jego kariera w mistrzostwach świata zakończyła się trochę przedwcześnie (odniósł zwycięstwo w Rajdzie Argentyny 2016, zdobył 8 podiów). Jednak w zeszłym roku został pierwszym w historii mistrzem Europy spoza Starego Kontynentu.

Hayden Paddon / Hyundai i20 N Rally2 / Rali Ceredigion 2024 / mistrz Europy
Hyundai i20 N Rally2 w rękach Haydena Paddona był lepszą maszyną, niż można było się spodziewać. // fot. @World / Red Bull Content Pool

Nowozelandczyk nie dał szans rywalom, wygrywając 11 z 14 odcinków specjalnych. Część trasy 37-latek znał już ze swojego występu sprzed 2 lat, gdy sięgał po mistrzostwo TER (Tour European Rally). Prowadzenie od startu do mety było tym bardziej imponujące, że Hayden Paddon podróżował Hyundaiem i20 N Rally2. Ta rajdówka w swojej klasie nie należy już do najlepiej rozwiniętych konstrukcji. Mimo to „Kiwi” wraca z Walii z pełną pulą 35 punktów, ponieważ na koniec wygrał jeszcze końcowy odcinek Power Stage. Choć Paddon pewnie prowadzi w mistrzostwach, to odniósł dopiero pierwsze zwycięstwo w sezonie.

Rali Ceredigion 2024 / wyniki
Klasyfikacja generalna Rali Ceredigion 2024 (czołówka). // fot. Marcin Zabolski

Pierwsze podium w mistrzostwach Europy

Andrea Mabellini / Skoda Fabia RS Rally2 / Rali Ceredigion 2024
Po kapitalnym przejeździe Power Stage, Andrea Mabellini awansował z 4. na 2. miejsce. // fot. @World / Red Bull Content Pool

Triumf nad drugą załogą wyniósł 1 minutę i 47,3 sekundy. Tyle właśnie do zwycięzców stracili Andrea Mabellini i Virginia Lenzi (Skoda Fabia RS Rally2). Dla włoskiego duetu było to pierwsze podium w Rajdowych Mistrzostwach Europy (ERC). 25-latek z prowincji Brescia na mecie mówił przez łzy (szczęścia), że ledwie skompletował budżet na wyprawę do Wielkiej Brytanii. Podium skompletowali wiceliderzy punktacji sezonu, Mathieu Franceschi i Andy Malfoy w kolejnej Fabii RS Rally2. Francuzi przed ostatnią próbą wyprzedzali włoskich rywali, ale ostatecznie ustąpili im o 3,5 sekundy.

Mathieu Franceschi / Skoda Fabia RS Rally2 / Rali Ceredigion 2024
Mathieu Franceschi dość szczęśliwie zajął 3. miejsce w Rali Ceredigion. // fot. @World / Red Bull Content Pool

Niewiele zabrakło, aby 25-latek nie znalazł się w ogóle na podium, ale Francuz skorzystał nie nieszczęściu polskiej załogi ORLEN Team. Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2) przed ostatnią próbą wspięli się na pozycję wiceliderów klasyfikacji generalnej. Niestety zły dobór opon na Power Stage oraz miejscami zbyt ostrożna jazda spowodowały spadek na 4. miejsce. Do pierwszego podium w tym sezonie zabrakło 3,7 sekundy. Z drugiej strony łodzianin szczęśliwie utrzymał się przed ostatecznie piątym Jonem Armstrongiem (Ford Fiesta Rally2) z zapasem 3,9 sekundy.

Miko Marczyk / Skoda Fabia RS Rally2 / Rali Ceredigion 2024
Na ostatnim odcinku Miko Marczyk stracił 2. miejsce w rajdzie. // fot. @World / Red Bull Content Pool

Finał mistrzostw Europy w Rajdzie Śląska

Niestety spadek poza podium sprawia, że nawet w przypadku wygrania ostatniego w kalendarzu Rajdu Śląska, 28-letni Polak nie zdobędzie tytułu mistrza Europy. Do prowadzącego Haydena Paddona traci 40 punktów (w jednej rundzie maksymalnie można zdobyć 35). Oprócz tego Miko ma do skreślenia jedną najsłabszą rundę (obecnie to 5 punktów za 11. miejsce w Rajdzie Rzymu).

Miko Marczyk / Hayden Paddon / Mathieu Franceschi / Rali Ceredigion 2024 / kto zostanie mistrzem Europy?
Od lewej: Miko Marczyk, Hayden Paddon i Mathieu Franceschi. // fot. @World / Red Bull Content Pool

Paddon prawdopodobnie skreśli 7 pkt za Rajd Barum, co daje mu wirtualnie 124 pkt. Matematyczne szanse utrzymał jeszcze Mathieu Franceschi, który nie musi skreślać niczego z dorobku 104 pkt. Przed imprezą Hayden Paddon poddawał w niepewność swój udział w Rajdzie Śląska (11-13 października). Na mecie Power Stage nie sugerował jednak, że opuści polską rundę.

Punktacja Rajdowych Mistrzostw Europy ERC 2024 po 7 rundzie
Punktacja Rajdowych Mistrzostw Europy 2024 po 7 rundzie. // fot. Marcin Zabolski

Polski dublet w ERC3

Jakub Matulka / Ford Fiesta Rally3 / Rali Ceredigion 2024
Jakub Matulka w drodze po triumf w klasie ERC3. // fot. materiały prasowe

Wracając do Rali Ceredigion warto odnotować 10. miejsce w klasyfikacji generalnej (licząc tylko ERC) Jakuba Matulki i Daniela Dymurskiego (Ford Fiesta Rally3). Polacy wygrali klasę ERC3, w której mieliśmy biało-czerwony dublet. Drugą lokatę wywalczyli bowiem Michał Chorbiński z Michałem Marczewskim. Dla Chorbińskiego był to nieoczekiwany debiut w ERC. W ostatniej chwili Fiestę Rally3 przekazał mu Igor Widłak, który pierwotnie był zgłoszony na Rali Ceredigion. Widłak stracił szansę na tytuł w ERC3 (obecnie jest trzeci) po tym jak Filip Kohn zdobył w Walii trzecie, ostatnie miejsce w klasie.

Michał Chorbiński / Ford Fiesta Rall3 / Rali Ceredigion 2024
Nieoczekiwanie Igora Widłaka w jego Fordzie Fiesta Rally3 zastąpił Michał Chorbiński. // fot. @World / Red Bull Content Pool

W Junior WRC mistrzostwo zapewnili sobie Mille Johansson i Johan Gronvall. W nagrodę będą mogli w sezonie 2025 zmienić Opla Corsę Rally4 na Forda Fiestę Rally3 w pełni opłaconym sezonie Junior WRC.

Mille Johansson / Opel Corsa Rally4 / Rali Ceredigion 2024
fot. @World / Red Bull Content Pool

Przeczytaj również