Klamka zapadła. FIA podjęła ważną decyzję dotyczącą przyszłości WRC

Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) miała obiecać zespołom fabrycznym, że od 2025 r. dojdzie do wyczekiwanej zmiany w regulaminie sportowym Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC). Chodzi o zmianę systemu punktacji, który w tym roku przeszedł rewolucję i od początku jest pod falą krytyki. O tym, że przesądzono losy tej sprawy, wygadał się szef ekipy Toyoty.

Rajd Finlandii 2024 / kierowcy WRC / FIA
Podaj dalej

Dlaczego FIA zmieniła system punktowy w WRC?

W ostatnich latach FIA wraz z promotorem WRC analizują, co można usprawnić, aby uatrakcyjnić globalne mistrzostwa. Wiele osób wskazywało, że niedzielne etapy są mało atrakcyjne. Załogi starały się często tylko spokojnie dojechać, jeśli udało się wypracować odpowiednią przewagę na najdłuższych piątkowych i sobotnich etapach.

Rajd Finlandii 2024 / podium / WRC
Przy obecnym systemie punktowym zwycięzca rajdu nie zawsze dostaje najwięcej punktów. // fot. materiały prasowe

Podjęto zatem decyzję, prawdopodobnie nie poprzedzoną odpowiednimi symulacjami, aby punktów nie przyznawać za miejsce na mecie rajdu. Zamiast tego ustalono nowy system, który nagradza za wynik po sobotnim etapie oraz za miejsce licząc wyłącznie niedzielny etap. Oprócz tego pozostawiono punkty za ostatni oes rajdu, czyli Power Stage. Choć założenie jest ciekawe, to szybko okazało się, że nowy system generuje absurdy. Nierzadko zwycięzca rajdu otrzymywał mniej punktów niż inny kierowca.

Będzie zmiana

„To będzie zmienione” – wyjawił Jari-Matti Latvala, szef rajdowego zespołu Toyota Gazoo Racing w rozmowie z fińskim rallit.fi. „Odbyły się już dyskusje na ten temat i obiecano nam, że [system] ulegnie zmianie. […] Czy będzie do powrót do tego co mieliśmy w 2023 r.? Nie mogę tego obiecać, ale będzie zmiana” – podkreślił. Choć całe środowisko szybko zorientowało się, że nowy system punktacji jest zły, to nikt nie odważył się na jego odwołanie w trakcie rywalizacji. „Byłoby to niesprawiedliwe” – przyznał Latvala.

Jari-Matti Latvala / szef Toyoty w WRC / Goodwood Festival of Speed 2023
Jari-Matti Latvala potwierdził, że losy tegorocznego systemu punktowego w WRC są policzone. // fot. Toyota Gazoo Racing

W aktualnej klasyfikacji sezonu w stawce kierowców przewodzi Thierry Neuville (Hyundai) z dorobkiem 168 punktów. Belg ma przewagę 27 punktów (141 pkt) nad Sebastienem Ogierem (Toyota), który nie jechał wszystkich rajdów w sezonie. Czołową piątkę uzupełniają Ott Tanak (137 pkt), Elfyn Evans (132) i Adrien Fourmaux (119). W punktacji producentów Hyundai prowadzi z 395 punktami nad Toyotą (375) i M-Sport Fordem (207).

Przeczytaj również