Problemy u dostawy wyhamowują produkcję samochodów Jaguara Land Rovera
Brytyjski producent samochodów Jaguar Land Rover (JLR) będzie musiał w nadchodzących miesiącach ograniczyć produkcję. To jak wyjaśnił inwestorom dyrektor finansowy JLR Richard Molyneux efekt powodzi, która poważnie wpływa na produkcję aluminium u dostawcy producenta firmy Novelis.
Powodzie są skutkiem ulewnych deszczów, które w lipcu wstrzymały produkcję cennego surowca w fabryce Novelis w Sierre (Szwajcaria). Zamknięto także dwa zakłady należące do innego dostawcy aluminium, Constellium. Zarówno Novelis, jak i Constellium poza JLR, mają w gronie klientów wiele innych firm motoryzacyjnych.
Wiadomo już, że produkcja m.in. Range Rovera i SUV-a Range Rovera Sport firmy Jaguar Land Rover, które wykorzystują aluminium, ucierpi z powodu tej sytuacji. Brytyjski producent przewiduje, że opóźnienia potrwają przez dłuższy czas. W efekcie firma wyprodukuje mniej pojazdów, niż planowała.
„Niedobory kluczowych materiałów ograniczą naszą produkcję do końca tego kwartału i w następnym” – powiedział dyrektor finansowy JLR Richard Molyneux cytowany przez Automobilwoche.
Kryzysowa sytuacja zmusza producenta do poszukiwania alternatywnych źródeł dostaw niezbędnego surowca. Do tego celu wykorzystuje firmę Tata, jako wsparcie w kryzysowej sytuacji. To jednak będzie trudne zadanie, bo według danych firmy z 2020 roku JLR zużywa około 180 000 ton cennego metalu rocznie.
Porsche i czołówka niemieckich marek premium mają ten sam problem
Prognozy produkcji musiało obniżyć również Porsche. Stało się to kilka tygodni temu, kiedy marka premium obniżyła prognozę sprzedaży i rentowności ze względu na niedobór stopów aluminium. Firma jednak nie ujawniła, kto dostarcza jej cenny surowiec. Wiadomo, że nie jest to Constellium.
Problemy z dostawami aluminium, dotyczą także innych niemieckich marek premium. Producenci tacy jak Audi, BMW, czy Mercedes-Benza także odczuwają niedobory aluminium na rynku. W ich przypadku jednak udało się znaleźć alternatywne źródła dostaw niezbędnego metalu.
Aluminium od lat jest niezbędnym metalem w produkcji wielu pojazdów. Jest lżejsze niż stal, ale za to droższe. Niedobór surowca może skutkować dodatkowymi kosztami, co przełoży się na wyższy koszt produkcji. Nie jest to dobra wiadomość dla żadnej marki, która korzysta z aluminium.
Jak oszacowali analitycy Bernstein, zakłócenia spowodowane niedoborem aluminium w Porsche mogą obniżyć ilość dostaw o ponad 17 000 pojazdów. Biorąc pod uwagę nienajlepsze wyniki marki premium nie jest to najlepszy rok dla producenta.