Euro NCAP sprawdzi jak elektroniczne systemy działają kiedy auto tonie. To nie jedyna nowość w testach bezpieczeństwa

Organizacja Euro NCAP uruchomiła kolejną serię testów bezpieczeństwa samochodów. Tradycyjne testy zderzeniowe miały za zadanie oszacować szansę na przeżycie załogi pojazdów bez poważnych obrażeń. Później testy skupiały się także na bezpieczeństwie niechronionych. użytkowników dróg. Chodzi tutaj głównie o pieszych i rowerzystów. Jednak ostatnio testy zostały zaostrzone, szczególnie w przypadku testowania możliwości systemów wspomagających.

Euro NCAP
Podaj dalej

Wśród elementów bezpieczeństwa biernego największą innowacją ostatnich lat jest centralna poduszka powietrzna. Zmniejsza ona ryzyko obrażeń w przypadku kontaktu kierowcy i pasażera w przypadku zderzenia bocznego. Na początku tego roku Euro NCAP rozszerzyło testy na różne, nowe obszary. Już punktowana jest zdolność pojazdu do ostrzeżenia kierowcy o zapomnianym dziecku w zamkniętym pojeździe.

Sprawdzane jest również czy system SOS pojazdu potrafi bez problemu połączyć się ze służbami ratowniczymi. Kolejną nowością są testy wypadków zakończone zatonięciem pojazdu. W takich przypadkach, nawet w pojazdach z elektrycznym sterowaniem szyb, ich otwieranie musi nadal działać. Dotyczy to co najmniej kilku minut, a więc czasu niezbędnego do awaryjnego wyjścia załogi z pojazdu. Co ciekawe, elektryczne otwieranie drzwi też musi działać w identyczny sposób.

Euro NCAP
fot: flickr

W dziedzinie systemów wspomagających rosną wymagania dotyczące automatycznego hamowania awaryjnego. Nowością jest to, że samochód musi być w stanie rozpoznawać nie tylko pojazdy, rowerzystów i pieszych, ale także motocyklistów. Automatyczne hamowanie awaryjne sprawdzane jest także podczas skrętu w lewo.

Euro NCAP – co to właściwie jest?

Euro NCAP (ang. European New Car Assessment Programme) – niezależna niedochodowa organizacja ds. oceny bezpieczeństwa pojazdów. Powstała w 1997 roku. Jej głównym celem było testowanie samochodów (kupowanych za własne pieniądze) w zakresie bezpieczeństwa biernego. Głównym elementem tegoż testu był test zderzeniowy (ang. crash test). Organizacja przyczyniła się do rozwoju bezpieczeństwa.

Test zderzeniowy składa się z czterech elementów:

  • zderzenie czołowe (front impact). Polega na uderzeniu 40% przedniej części samochodu w nieruchomą, deformowalną przeszkodę (szerokość 1000 mm, długość 540 mm), przy prędkości 64 km/h
  • zderzenie boczne (side impact).  W bok nieruchomego samochodu na wysokości słupka A od strony kierowcy uderza z prędkością 50 km/h przeszkoda o szerokości 1500 mm
  • zderzenie z pieszym (pedestrian impact). W różne punkty z przodu pojazdu (na masce, na wysokości przednich reflektorów, na przednim zderzaku) wystrzeliwane z prędkością 40 km/h manekiny pełniące role pieszych
  • zderzenie ze słupem (pole test). Polega na uderzeniu bokiem samochodu, ustawionym na ruchomej platformie, na wysokości słupka B w nieruchomy słup o szerokości 254 mm z prędkością 29 km/h

Przeczytaj również