Jaguar wycina z oferty pięć nierentownych modeli i pozostawia jednego SUV-a
Wiadomo już, że pożegnanie pięciu modeli Jaguara jest ostateczne. Decyzja o wycofaniu sedana XE, sedana i kombi XF, kompaktowego SUV-a E-Pace i elektrycznego I-Pace jest podyktowana ekonomią. Jaguar stwierdził, że nie są one już opłacalne.
W rezultacie jak podaje Automotive News, prestiżowa marka oprze całą swoją sprzedaż na jednym SUV-ie: F-Pace. Redukcja oferty z sześciu do jednego to klapa. To także efekt postępu pojazdów elektrycznych z Chin, które niszczą europejskich konkurentów.
Cierpi na tym wizerunek i status Jaguara, marki znanej z prestiżowych modeli, które kiedyś nie schodziły z pojemności poniżej 3 litrów. Jak wygląda zatem przyszłość tej wyjątkowej marki?
Pozbywając się balastu brytyjski producent ma nowy plan
Wbrew pozorom drastyczne ograniczenie ofert modeli Jaguara to nie przygotowanie do upadłości marki. Producent zamierza zmienić wszystko w swojej strategii na rynek. W przyszłości chce zostać w pełni elektryczną marką luksusową wraz ze swoją pierwszą nową generacją pojazdów.
„Eliminujemy pięć produktów, z których wszystkie mają niższą wartość. Na żadnym z nich nie zarobiliśmy żadnych pieniędzy, dlatego zastępujemy je nowymi, nowo zaprojektowanymi pojazdami” – powiedział Mardell podczas dnia inwestorskiego 19 czerwca br.
Pierwszy nowy pojazd elektryczny Jaguara doczeka się prezentacji w przyszłym roku. W tym roku koncepcja tego, jak ma wyglądać, zostanie zaprezentowana w Stanach Zjednoczonych. To dlatego, ze to jeden z kluczowych rynków dla marki.
Pytanie, jak Jaguar zamierza zarobić, jeśli ma w ofercie tylko jeden model? Mówi się , że wzrośnie średnia cena sprzedaży produktów JLR. Podczas prezentacji z okazji Dnia Inwestora grupa JLR ogłosiła najlepszy roczny zysk od 2015 r. w roku finansowym kończącym się 31 marca. Sięga on poziomu 2,2 miliarda funtów przed opodatkowaniem przy rekordowych przychodach w wysokości 29 miliardów funtów.
W związku z tym producent samochodów osiąga sukces finansowy dzięki swojej „wielkiej trójce”: Range Rover, Range Rover Sport i Land Rover Defender. Jaguar F-Pace, jedyny, który przetrwa z obecnej oferty, był bestsellerem z liczbą 5292 sprzedanych egzemplarzy. To jedna trzecia całkowitej liczby egzemplarzy Jaguara. Oczekuje się, że w ciągu najbliższych trzech lat JLR wprowadzi na rynek sześć nowych modeli elektrycznych. Trzy z nich to nowe Jaguary.
Koniec modeli Jaguara to kluczowy moment w dążeniu JLR do pozostania graczem luksusowym na rynku.