Coraz więcej samochodów na polskich drogach ma na swoim pokładzie automatyczną skrzynię biegów. Wymusza ona na kierowcy inny styl jazdy w porównaniu do manualnej przekładni. Jazda w górzystym terenie przy użyciu jedynie hamulców, może doprowadzić do przegrzania tarcz i klocków hamulcowych. Wysokie temperatury otoczenia, a także intensywne użytkowanie hamulców na zjazdach. Tak brzmi przepis na stworzenie niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Dlaczego klocki i tarcze hamulcowe się przegrzewają?
Klocki i tarcze hamulcowe przegrzewają się głównie z powodu intensywnego tarcia, które występuje podczas hamowania. Kiedy naciskamy pedał hamulca, klocki dociskane są do tarcz, co powoduje redukcję prędkości pojazdu. Proces ten generuje ogromne ilości ciepła, które musi być skutecznie rozpraszane, aby uniknąć przegrzania.
Projekt klocków hamulcowych oraz konstrukcja felg pomagają w niwelowaniu przegrzania, umożliwiając skuteczne chłodzenie hamulców podczas jazdy. Niemniej jednak, istnieją sytuacje, w których klocki hamulcowe nie są w stanie przestygnąć, co prowadzi do ich przegrzania. Do głównych przyczyn przegrzewania się klocków hamulcowych należą:
- Dynamiczna jazda – częste i intensywne hamowanie prowadzi do szybkiego wzrostu temperatury całego układu hamulcowego.
- Wysokie temperatury otoczenia – latem układ hamulcowy jest bardziej narażony na przegrzanie.
- Niewłaściwe dopasowanie części zamiennych – nieodpowiednie klocki czy tarcze mogą nie radzić sobie z generowanym ciepłem.
Jakie są objawy przegrzania klocków hamulcowych?
Przegrzany układ hamulcowy daje bardzo charakterystyczne objawy. Bardzo trudno jest pomylić je z jakąkolwiek inną usterką. Jako kierowcy musimy zwrócić uwagę na:
- Słabsze hamowanie – samochód gorzej reaguje na nacisk pedału hamulca.
- Wyczuwalna wysoka temperatura – szczególnie na postoju da się odczuć ciepło bijące z hamulców, co można łatwo wyczuć z bliskiej odległości.
Jeśli rozpoznamy te objawy, należy jak najszybciej obniżyć temperaturę klocków hamulcowych, np. poprzez jazdę z jednostajnym tempem bez użycia hamulców, o ile pozwala na to sytuacja na drodze. Nie można chłodzić ich wodą, ponieważ w ten sposób bardzo łatwo doprowadzimy do zniekształcenia tarcz lub klocków hamulcowych.
Jak hamować samochodem w trudnym terenie?
Oczywiście w każdej sytuacji można zastosować profilaktykę. Również w przypadku hamowania, możemy wyzbyć się złych naleciałości i bardziej świadomie zadbać o układ hamulcowy. Na pewno przy automatycznej skrzyni biegów dobrze jest skorzystać z trybu manualnego. Wtedy możemy odciążyć klocki i tarcze hamulcowe.
Dobrze jest również planować swoje manewry na drodze z wyprzedzeniem. W ten sposób płynne przyspieszanie i hamowanie ograniczają zużycie klocków hamulcowych. Pomocna jest też jazda ze stałą prędkością, gdzie układ hamulcowy ma czas na obniżenie swojej temperatury.
źródło: steinhof