Od 1 lipca ta naklejka będzie obowiązkowa
Obowiązek wprowadzenia tzw. Stref Czystego Transportu to jeden z kamieni milowych zawartych w Krajowym Planie Odbudowy. Jest to program, w ramach którego Polska zobowiązała się do wprowadzenia różnego rodzaju zmian w przepisach. W zamian za wprowadzenie takich zmian nasz kraj otrzyma pieniądze z Unii Europejskiej. Cały plan jest niezwykle rozległy i porusza tematykę różnych zakresów naszego życia. Oczywiście jednym z nich jest wszystko to, co związane z motoryzacją. A to wiąże się m.in. z tzw. „zielonym ładem”. W skrócie – ma być bardziej ekologicznie.
Jak już wspominałem, jednym z kamieni milowych jest wprowadzenie Stref Czystego Transportu w każdym mieście, w którym mieszka ponad 100 tysięcy osób. I tak się składa, że… trochę takich miast jest. Jeśli się nie mylę, to jest ich dokładnie 37. Jeśli nasz kraj ma dostać pieniądze z Krajowego Planu Odbudowy, każde z tych miast będzie musiało wprowadzić u siebie Strefę Czystego Transportu. Pierwszym z nich jest stolica, czyli Warszawa. Tam strefa będzie obowiązywała od 1 lipca.
Na czym polega Strefa Czystego Transportu?
Do strefy na terenie Warszawy wjazd będą miały tylko określone samochody. Mowa tutaj o pojazdach z silnikiem benzynowym z normą co najmniej Euro 2, lub pojazdach z silnikiem diesla z normą co najmniej Euro 4. Oznacza to, że w przypadku benzyniaków będą to roczniki 1997 i nowsze, a w przypadku diesla roczniki 2005 i nowsze. W związku z tym potrzebna będzie m.in. naklejka na samochód. Na naklejce znajdziemy rodzaj paliwa, rok produkcji, czy też numer rejestracyjny auta.
Naklejka ma służyć oczywiście temu, aby odpowiednie służby mogły zidentyfikować dany pojazd. Aby zarazem mogły stwierdzić, czy może on się znajdować w strefie, czy też nie. Obowiązek posiadania takiej naklejki będzie dotyczył m.in. mieszkańców strefy. Należy tutaj zaznaczyć, że nie wszystkie samochody będą potrzebowały takiego oznaczenia. Jednak w przypadku, w którym na samochodzie powinna być naklejka, a jej nie będzie, kierowcy grozi mandat. Ma on wynosić równe 500 zł.
Sprawdź, który samochód będzie mógł wjechać do strefy TUTAJ.
Początek zmian w Polsce?
Przepisy dotyczące Strefy Czystego Transportu są wciąż mocno zagmatwane. Są auta, które teoretycznie nie spełniają wymogów, a i tak będą mogły wjechać do strefy. Jedne potrzebują naklejkę, inne nie. A to i tak tylko okres przejściowy, bo przecież te przepisy będą się zmieniać. Mowa tutaj wyłącznie o Warszawie, która jako pierwsza wprowadza strefę. Później nadejdzie pora na kolejne miasta. Mówi się o tym, że następny ma być Kraków. A następnie… wszystkie pozostałe miasta.
Gdzie jeszcze Strefa Czystego Transportu będzie obowiązkowa? Miast o liczbie mieszkańców przekraczającej 100 tysięcy jest całkiem sporo. Na tej liście oprócz miejsc oczywistych, jak Katowice, Wrocław, Poznań, Gdańsk, czy Łódź, są jeszcze m.in. Radom, Kielce, Olsztyn, Rybnik, Elbląg, Płock, Wałbrzych, Włocławek, czy Koszalin. Zgodnie z Krajowym Planem Odbudowy wszędzie tam będzie musiała powstać Strefa Czystego Transportu. A wraz z nimi mnóstwo mniej, lub bardziej zrozumiałych przepisów.