Na WRC trzeba będzie poczekać
Oczywiście nadal nie można wykluczyć, że topowa kategoria w WRC jest celem projektu. Na ten moment nie ogłoszono tak dalekosiężnych celów. Wiele też zależy od tego, w jakim kierunku pójdzie regulamin techniczny WRC po 2026 r. Lancia jest bardzo namawiana do powrotu, bo to rekordzista serii pod względem liczby tytułów mistrza świata producentów (10).
🚨🇮🇹 #Lancia oficjalnie wraca do rajdów. Jak ogłoszono na konferencji, "na własnych zasadach". Stellantis stworzył dział Lancia HF Corse, który zbuduje kliencką rajdówkę Lancia Ypsilon HF Rally4. Nie wspomniano nic o tym, aby najwyższa kategoria w #WRC była celem projektu. pic.twitter.com/JoNumh0Tz4
— Marcin Zabolski (@MarcinZabolski) May 27, 2024
„Wracamy do świata rajdów, ale na naszych własnych zasadach” – stwierdził na konferencji Luca Napolitano, prezes Lancii. Podkreślono, że powrót zaczyna się od podstaw, bo kolejny rozdział rajdowej historii zacznie się od klienckiego auta klasy Rally4 (pisaliśmy o tym, że to najbardziej prawdopodobny scenariusz), czyli spalinowym z napędem na przód. Lancia Ypsilon Rally4 HF ma być ofertą dla młodych kierowców, którzy chcą zdobyć doświadczenie na odcinkach specjalnych.
Wyjątkowa promocja dla kierowców. Odbierz bon o wartości 120 zł na paliwo
Lancia Ypsilon Rally4 HF – co o niej wiemy?
Samochód demo zaprezentowano w ikonicznych barwach, nawiązujących do legendarnego, alkoholowego sponsora fabrycznego teamu Lancii, czyli Martini. Wyczynowe samochody będą sygnowane marką Lancia Corse HF, co także jest nawiązaniem do utytułowanej ekipy fabrycznej. Zresztą sam model Ypsilon ma rajdowe dziedzictwo za sprawą tylnych lamp wzorowanymi na modelu Stratos.
Pod maską rajdowej Lancii Ypislon Rally4 zagości 3-cylindrowy (4 zawory na cylinder) silnik benzynowy 1,2 turbo o mocy 212 KM. Ta ta sama jednostka, którą montuje się w innych rajdówkach Rally4 z grupy Stellantis, czyli Peugeocie 208 Rally4 oraz Oplu Corsie Rally4. Moc i moment na przednie koła będzie przenosić 5-stopniowa, manualna skrzynia biegów (zapewne sekwencyjna). Wyczynowa wersja zyska także mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (szperą).
Na co dzień tylko usportowiony elektryk
Nie powiedziano, kiedy nastąpi debiut samochodu, ale drogowa Lancia Ypsilon HF pojawi się na rynku w maju 2025 r. Tymczasem cywilny Ypsilon HF będzie samochodem w pełni elektrycznym. Układ napędowy o mocy 240 KM zapewni sprint od 0 do 100 km/h w 5,8 sekundy. Wersja HF zaoferuje obniżone zawieszenie, a także bardziej muskalarne kształty. Szerokość względem standardowego Ypsilona będzie o 4 cm większa.