Wiadomo, że warunki pracy w fabrykach znajdują się na różnym poziomie. W sektorze automotive całkiem sporo rzeczy jest zautomatyzowanych. Co za tym idzie dosyć łatwo wykonać niektóre czynności. Nie oznacza to jednak, że pracownicy w każdym przypadku są zadowoleni. Strajk mechaników rozpoczął się pół roku temu i dalej jest on poza płaszczyzną porozumienia.
Elon Musk vs związek zawodowy
Głównym powodem strajku jest odmowa podpisania przez CEO Tesli, Elona Muska, umowy zbiorowej, która pozwalałaby na negocjacje warunków pracy przez związek zawodowy dla całej załogi. Choć Musk twierdził, że problem został rozwiązany, IF Metall stanowczo zaprzecza. Twierdzi, że strajk trwa i nie ma oznak rychłego zakończenia. Marie Nilsson, szefowa IF Metall, zaznaczyła: „Strajk trwa, a Tesla wykazuje niewielką chęć do rozmów na temat zakończenia konfliktu.”
Szwedzi z coraz większym wsparciem
Strajk zyskał wsparcie ponad tuzina innych związków zawodowych. W tym największego i najnowszego – Unionen. Martin Wastfeldt, szef negocjacji w Unionen, podkreślił znaczenie ochrony systemu umów zbiorowych. Wastfeldt zapowiedział, że jeśli Tesla spróbuje obejść blokadę, przez zatrudnienie innych dostawców, Unionen jest gotowe podjąć dalsze działania. Wtedy strajk może rozszerzyć się o członków Unionen w firmie produkującej tablice rejestracyjne dla Tesli w Szwecji oraz pracowników administracyjnych, HR i finansowych samej Tesli.
Tesla ma problem z tablicami rejestracyjnymi
Jednym z kluczowych punktów napięć jest dostęp do tablic rejestracyjnych. To doprowadziło do pozwu Tesli przeciwko związkom zawodowym próbującym wstrzymać dostawy pocztowe dla producenta samochodów. Seko, związek zawodowy pracowników usług i komunikacji, poinformował, że podejmuje kroki w celu zamknięcia luki w blokadzie wykorzystywanej przeciwko Tesli.
Tesla stanie przeciwko rządowi Szwecji?
Choć liczba strajkujących w Szwecji jest niewielka, stawka jest wysoka. Dopuszczenie do działania firm bez umów zbiorowych osłabiłoby związki zawodowe i zagroziło szwedzkiemu modelowi pracy. Tak duża zmiana może wciągnąć w spór na linii firma pracownicy nawet rząd. Ekspert związkowy, Anders Kjellberg, podkreślił, że IF Metall nie może sobie pozwolić na przegraną. „To może trwać miesiące, a nawet lata, ponieważ IF Metall nie może się poddać,” powiedział Kjellberg.
Związki zawodowe w Szwecji czerpią siłę z wcześniejszych sukcesów, jak na przykład podpisanie umowy zbiorowej przez Unionen z grupą usług płatniczych Klarna w ubiegłym roku. Mają również znaczące zasoby finansowe, z ponad 10 miliardami koron (921 milionów dolarów) w funduszu strajkowym IF Metall.
Tesla nadal popularna wśród Szwedów
Mimo zakłóceń spowodowanych starjkiem związkowców, nowe rejestracje pojazdów Tesli w Szwecji utrzymują się na poziomie zbliżonym do średniej rynkowej. Od lutego Tesla sprowadziła około 25 tymczasowych pracowników z innych krajów, co kontrastuje z poprzednim rokiem, kiedy to nie było takich przypadków. Tesla nie skomentowała, czy jest to związane ze strajkiem.
Konflikt między Teslą a szwedzkimi związkami zawodowymi to przykład starcia kultur pracy i różnic w podejściu do negocjacji zbiorowych. Jeśli obie strony nie znajdą kompromisu, strajk może trwać jeszcze długo, wpływając na działalność Tesli w Szwecji i potencjalnie w innych krajach europejskich
źródło: reuters.com