Euro NCAP ogłasza Truck Safe. Oto szczegóły pierwszych w historii testów bezpieczeństwa pojazdów ciężarowych

Specjaliści od bezpieczeństwa Euro NCAP niedługo po zapowiedziach zmian w testowaniu pojazdów osobowych, wprowadzają nowy system oceny pojazdów ciężarowych. W efekcie przed zakupem takiego samochodu będzie można się zorientować, które z nich są bezpieczniejsze.

testy Euro NCAP takze dla ciężarówek
Podaj dalej

Euro NCAP wprowadza nowy system oceny pojazdów ciężkich

Niezależny organ nadzorujący bezpieczeństwo ruchu drogowego Euro NCAP wprowadza nowy system oceny pojazdów ciężkich. Te co prawda stanowią mniejszą część pojazdów obecnych na europejskich drogach, ale są odpowiedzialne za 25% wypadków śmiertelnych.

Euro NCAP chcąc przeciwdziałać takim sytuacjom, rozpocznie testowanie technologii wspomagających kierowcę w tego typu pojazdach. To w efekcie ma się przełożyć na poprawę bezpieczeństwa pojazdów ciężkich. Operatorzy flot zaś zyskają cenne narzędzie pomocne w zakupach tego typu pojazdów. Szczegóły na temat własnych testów Euro NCAP pojazdów ciężarówek podano już do publicznej informacji. Na czym mają one polegać?

nowe testy euroncap obejmą pojazdy ciężarowe
nowe testy euroncap obejmą pojazdy ciężarowe

Nowa ocena Truck Safe – co się pod nią kryje?

Podobnie jak w przypadku pojazdów osobowych, Euro NCAP planuje przeprowadzić własne oceny bezpieczeństwa nowych ciężarówek. W tym celu agencja bezpieczeństwa współpracowała z władzami miejskimi, firmami ubezpieczeniowymi, transportem, ustawodawcami i innymi organami w celu opracowania systemu ocen wykraczającego poza regulacje rządowe.

Kluczowe technologie bezpieczeństwa oceniane przez Euro NCAP to:

– inteligentne dostosowywanie prędkości (ISA),
– autonomiczny system hamowania awaryjnego (AEB),
– AEB dla niechronionych użytkowników dróg (AEB VRU) – specjaliści sprawdzą, czy nowe samochody będą reagować i hamować w przypadku przechodzących pieszych – dorosłych i dzieci. Na razie tylko jedna ciężarówka ma taki system w produkcji.
– systemy wsparcia pasa ruchu (LSS) – Euro NCAP przetestuje systemy, które będą w stanie zapobiec zjechaniu pojazdu z pasa ruchu poprzez aktywne sterowanie pojazdem. Systemy wspomagania pasa ruchu wykorzystują kamery do identyfikowania białych linii i krawędzi dróg tam, gdzie ich nie ma, pomagając zmniejszyć zmęczenie i zwiększając bezpieczeństwo dróg.
– AEB przy skręcaniu w pobliżu i zapobieganie ruszaniu z miejsca – do wielu wypadków dochodzi ze względu na konstrukcję samochodów ciężarowych, czynnikiem przyczyniającym się do ich powstania jest m.in. kabina znajdująca się wysoko nad drogą,
– Camera Monitor Systems (eMirrors) – Montaż elektronicznych lusterek (eMirrors) skutecznie zastępuje rzeczywiste lusterko. Niewielka kamera zapewnia duże pole widzenia przy mniejszym zniekształceniu obrazu niż równoważne lusterka. W niektórych przypadkach mogą one nawet dostosować widok do sytuacji na drodze (np. dając szerszy kąt, gdy pojazd skręca, aby kierowca widział tył przyczepy).

testy euro ncap ciężarówek
Euro NCAP oficjalnie ogłasza dziś kamień milowy w rozwoju programu oceny bezpieczeństwa pojazdów ciężarowych

Testy NCAP także dla śmieciarek i wywrotek

Nowe testy będą symulować kolizje w świecie rzeczywistym i zachęcać producentów do stosowania technologii zapobiegania kolizjom i poprawy widzenia kierowcy. To w efekcie pomoże określić jakie technologie są opłacalne i zapewniają bezpieczeństwo.

Im szybciej uznamy, że technologie bezpieczeństwa stosowane w samochodach ciężarowych pozostają w tyle za technologiami bezpieczeństwa stosowanymi w samochodach osobowych, tym szybciej będziemy w stanie zmniejszyć liczbę śmiertelnych wypadków z udziałem samochodów ciężarowych – wyjaśnia Ulric Långberg, ze Szwedzkiego Stowarzyszenia Firm Transportu Drogowego.

W przyszłości w miarę jak producenci będą reagować na testy, wymagania będą ewoluować. W 2027 r. Euro NCAP położy większy nacisk na zwiększone wymagania w zakresie bezpieczeństwa czynnego podczas manewrowania. W dalszej kolejności w 2030 r. rozpoczną się testy zderzeniowe ciężarówek, aby zachęcić do lepszej ochrony biernej.

Pojazdy zostaną przetestowane według sektorów. Testy obejmą pojazdy przeznaczone do transportu miejskiego, transportu długodystansowego na autostradach, wywrotki i śmieciarki. Pierwsza publikacja ratingów pojawi się w listopadzie 2024 r.

Przeczytaj również