Toyota CH-R i Nio EL6 z najwyższą notą w testach Euro NCAP
W ostatnim teście bezpieczeństwa Euro NCAP wzięły udział nowe modne SUV-y marek Toyota, Nio i Honda. Najwyższą ocenę otrzymała Toyota C-HR drugiej generacji. Specjaliści od bezpieczeństwa byli pod wrażeniem najnowszego autonomicznego systemu hamowania awaryjnego japońskiego SUV-a. Zdobył najwyższe oceny w niemal każdym teście.
W testach zderzeniowych Toyota CH-R uzyskała 85% punktów za ochronę pasażerów, 86% za ochronę dzieci, 86% za ochronę pieszych i 79% za systemy wspomagania kierowcy. Specjaliści EuroNCAP podkreślili pośredni charakter systemu monitorowania kierowcy wykorzystującego sygnały pochodzące z układu kierowniczego oraz położenie pasa ruchu w celu wykrycia oznak senności podczas jazdy. Opcjonalne zaawansowane urządzenie do bezpośredniego monitorowania wzroku według specjalistów NCAP jest warte uwagi, przy zakupie pojazdu.
Na taką samą notę zasłużyło sobie Nio EL6. SUV chińskiego producenta podobnie jak modele od BYD, czy Lucid cieszy się dobrą reputacją, jeśli chodzi o kwestie bezpieczeństwa. Podczas testów Nio EL6 oferowany w standardzie z różnymi funkcjami bezpieczeństwa „spisał się wyjątkowo dobrze ”. Samochód już w wersji bazowej wykorzystuje kamerę, radar i lidar do wykrywania osób wokół pojazdu. W rezultacie pozwala zapobiec albo złagodzić skutki wypadków.
Jak podkreśliło NCAP to najnowocześniejsza, ale kosztowna technologia stosowana obecnie tylko w kilku pojazdach. Zautomatyzowany system hamowania awaryjnego (AEB) w EL6 działa skutecznie w odniesieniu do kolizji z pojazdami osobowymi. Tak samo wypada pod względem ochrony przed niechronionymi użytkownikami dróg, ale nie w scenariuszach nadjeżdżających i wyprzedzających motocyklistów. Nio EL6 uzyskał 93% punktów za ochronę pasażerów, za ochronę dzieci 85%, za ochronę pieszych 78% i 76% za systemy wspomagania kierowcy.
SUV Hondy z czterema gwiazdkami, ale dla wersji podstawowej
Honda CR-V 2.0 Hybrid okazała się najsłabszym ogniwem w testach NCAP. Notę czterech gwiazdek specjaliści przyznali wersji podstawowej japońskiego SUV-a. Dlaczego?
Według specjalistów NCAP dopiero opcjonalny pakiet Honda Sensing 360 zapewnia pojazdowi lepszą skuteczność hamowania autonomicznego. W takiej konfiguracji są w stanie dać mu maksymalną notę pięciu gwiazdek.
W testach zderzeniowych ochronę dorosłych oceniono na 93%, dzieci na 85%, pieszych na 78%, a systemy wspomagania kierowcy na 76%.
Jeśli chodzi o samą konstrukcję nadwozia, Honda CR-V uzyskała 85% punktów za ochronę dorosłych, 86% za ochronę dzieci i 76% za ochronę pieszych. W systemach wspomagających kierowcę wyniki wynoszą odpowiednio 67%, dopiero Honda Sensing 360 podnosi go do poziomu 79%. Decydując się zatem na zakup SUV-a, warto wziąć pod uwagę opcjonalny pakiet bezpieczeństwa, który znacznie poprawia wydajność AEB i zapobiega kolizjom z pieszymi i pojazdami.
Sekretarz generalny Euro NCAP w publikacji prasowej podkreśli swoje zadowolenie z faktu, że producenci samochodów wykorzystują zaawansowane rozwiązania tj. lidar, aby zminimalizować ryzyko kolizji. Podkreśli jednak, że „należy jednak jeszcze bardziej skupić się na bezpieczeństwie innych użytkowników dróg”.