Kolizje z udziałem seniorów zaowocowały nowym programem dla kierowców. Dlaczego to lepsze rozwiązanie od mandatów?

Starsi kierowcy powyżej 70. roku życia mogą uniknąć mandatów za spowodowanie kolizji. Nowy program działający w m.im. w Walii jest alternatywą dla tego typu sytuacji. Pozwala znacznie dłużej zachować niezależność mobilną seniorów. Na czym on polega i dlaczego warto takie wdrażać?

wzrost liczby kolizji z udziałem seniorów zaowocował progamem oceny FTD
Podaj dalej

Seniorzy często ryzykują zakazem prowadzenia pojazdów

Nie jest tajemnicą, że o ile seniorzy nie są ograniczeni wiekowo, jeśli chodzi o prawo jazdy, to często ryzykują zakazem prowadzenia pojazdów. Tak się stanie, jeśli staną uznani za stwarzających poważne ryzyko. Wtedy tracą możliwość samodzielnego poruszania się samochodem, a co za tym idzie mobilną niezależność.

W Północnej Walii starsi kierowcy w wieku powyżej 70 lat mogą uniknąć ścigania, grzywien i punktów karnych. Tak dzieje w związku z testowanym tam nowym programem. Seniorzy biorący udział w kolizji zostają skierowani za pośrednictwem policji do centrum oceny zdolności do prowadzenia pojazdu.

To jednakże dla niektórych z nich oznacza, że są narażeni na ryzyko całkowitego odebrania im prawa jazdy. Jednak dzieje się to jedynie w takiej sytuacji, kiedy zostaną uznani za stwarzających poważne ryzyko.

Inspektor Iwan Roberts z wydziału przestępczości drogowej policji Północnej Walii stwierdził, że nowy system może pomóc „zmniejszyć liczbę osób zabitych lub rannych na drogach”. Twierdzi także, że taki pomysł ten stanowi „pozytywną alternatywę” dla zwykłych kar i może pomóc starszym kierowcom pozostać na drogach dłużej.

Program oceny FTD poddano niezależnemu przeglądowi i uznano za sprawiedliwy, proporcjonalny i odpowiedni do stosowania przez policję w kontaktach z grupami użytkowników dróg wymagających specjalnego traktowania. Stworzył go Roba Heard, gdy służył jako sierżant ds. Bezpieczeństwa drogowego w policji Hampshire.

Obecnie realizuje się go nie tylko na terenie Północnej Wali. Taki działa także: w Avon and Somerset, Cheshire, Dorset, Dyfed-Powys, Essex, Gloucestershire, Greater Manchester, Hampshire, Humberside, Kent, Lincolnshire, Merseyside, Northumbria, Nottinghamshire, South Wales, West Yorkshire.

seniorzy za kierownicą
fot.Freepik

Jaką formę ma taki alternatywny do mandatów program szkolenia seniorów?

Nie jest to ponowny egzamin na prawo jazdy. To jedynie ocena, która ma pomóc poszczególnym osobom w dalszym bezpiecznym prowadzeniu pojazdu. Dla seniorów stanowi istotny wybór pomiędzy potencjalnym ściganiem, punktami lub karą. To alternatywa, z której mogą skorzystać kierowcy biorący udział w kolizji. Tacy zostają skierowani za pośrednictwem policji do centrum oceny zdolności do prowadzenia pojazdu (Fitness to Drive assessment centre).

Na początek biorą udział w 20-minutowej rozmowie, podczas której sprawdzana jest ich historia prowadzenia pojazdów i wcześniejsze predyspozycje zdrowotne. Potem sprawdza się ich zdolności fizyczne i poznawcze. Na koniec odbywa się proste badanie wzroku.

Następnie osoby powyżej 70. roku życia odbywają jazdę trwającą 45 minut do godziny. W tym czasie terapeuta zajęciowy i instruktor nauki jazdy oceniają ich umiejętności. Na koniec kierowcy otrzymają rzetelną informację zwrotną na temat swoich umiejętności. Raport na ten temat trafia do organu wydającego prawa jazdy.

Dalsze ustalenia zadecydują, czy taki kierowca może bezpiecznie prowadzić samochód. Nie jest tajemnicą, że niektórym kierowcom prawdopodobnie licencja zostanie cofnięta. Dla nich jednak przewidziano wsparcie w postaci pomocy w znalezieniu alternatywnych środków transportu.

„Jesteśmy niezwykle zadowoleni ze współpracy z policją Północnej Walii nad tym pilotażowym programem mającym na celu zapewnienie wszystkim użytkownikom dróg bezpieczeństwa na drogach. To pozytywne podejście nie ocenia, edukuje i wspiera ludzi, aby mogli dłużej bezpiecznie jeździć. To dlatego, że rozumiemy ogromny wpływ, jaki mieć na życie ludzi zaprzestanie prowadzenia pojazdu. Jesteśmy tutaj, aby pomóc potwierdzić zdolność kierowcy do kontynuowania jazdy, a także pomóc mu znaleźć dostępne alternatywne opcje, dzięki którym mogą zachować niezależność, jeśli bezpieczne prowadzenie pojazdu nie jest już możliwe.”- powiedział Gary Jones z Wales Mobility and Driving Assessment Service.

Biorąc pod uwagę różne scenariusze procedowanych przepisów dotyczących prawa jazdy i ważności uprawnień dla seniorów w UE, to taki program z pewnością należy do jednej z lepszych opcji, o jakiej słyszeliśmy. Wykluczenie z dróg osób powyżej 70 roku to ostateczność i nie powinna mieć miejsca. O ile jest to tylko możliwe ze względów zdrowotnych.

źródło: Expres.uk, Wales Mobility & Driving Assessment Service, Driving Mobility.uk, WRC Media

Przeczytaj również