Odbywający się w wielkanocny weekend Rajd Safari to jedna z najbardziej wymagających rund WRC. Jednak od czasu powrotu do WRC w 2021 r. wygrywały tam tylko załogi Toyoty. Mało tego w poprzednich dwóch edycjach na całe podium było zajmowane wyłącznie przez reprezentantów japońskiej marki. Sukcesy były pochodną dużej niezawodności nawet w trudnych warunkach. Dotyczyło to zarówno Toyoty Yaris WRC (2021), jak i hybrydowej Toyoty GR Yaris Rally1 (2022-2023).
Co zespół Toyoty przygotował nowego na Rajd Safari?
Jednak nie oznacza to, że zespół może spocząć na laurach. Hyundai poczynił duże postępy, czego efektem było wygranie dwóch pierwszych rund sezonu 2024. Koreańska marka wciąż czeka na swój pierwszy sukces w Safari i na pewno wszyscy w zespole są zdeterminowani do rewanżu na Toyocie. Mistrzowie świata liczą nie tylko na swój mocny skład z Kalle Rovanperą na czele, ale na wydajność i niezawodność swojej kostrukcji.
Aiming high for another African adventure next week! 🙌#ToyotaGAZOORacing #GRYaris #WRC #SafariRallyKenya 🇰🇪 pic.twitter.com/kECJ3TpOZJ
— TOYOTA GAZOO Racing WRT (@TGR_WRC) March 22, 2024
Dlatego też ekipa Toyota Gazoo Racing opracowała w swojej fińskiej bazie kluczowe poprawki. Szef zespołu, Jari-Matti Latvala ujawnił, że GR Yaris Rally1 otrzyma zupełnie nowe zawieszenie szutrowe, jakiego nigdy nie używali w WRC. „Ciężko jest dokonać znaczących zmian w samochodzie na ten jedne zawody, ale wprowadzamy ogólną aktualizację zawieszenia” – potwierdził Latvala.
Snorkele pozwolą nurkować
„Wspaniale jest również, że możemy zamontować w samochodach snorkele, które nie tylko będą wyglądać całkiem cool, ale także pomogą, jeśli na drodze będzie więcej wody” – stwierdził szef teamu Toyoty. Snorkele kojarzone są z Rajdami Safari z lat 90′. Wówczas imprezy były mocno przeprawowe. Niejednokrotnie rajdówki musiały przeprawiać się przez głębokie kałuże, czasem nawet błotne. „Fajka” umieszczona na dachu zapewnia dopływ czystego powietrza nawet wtedy, gdy auto na moment nurkuje.
„W tym roku zmiana daty może wiązać się z innym wyzwaniem: teraz w Kenii jest pora deszczowa, więc ryzyko wystąpienia trudnych warunków jest większe” – podkreśla Latvala. „Kiedy tam pada deszcz, odcinki mogą być bardzo śliskie, a ich pokonanie może stanowić nie lada wyzwanie dla kierowców” – przyznaje.
Zamontowanie snorkeli jest możliwe dopiero od 2024 r. Wcześniej mogły z nich korzystać tylko samochody rywalizujące w WRC2, czyli auta Rally2. Nowością w autach Toyoty mogą być też inne lusterka boczne. Na nagraniach z testów widać, że sprawdzano małe i opływowe lusterka, co jest kolejnym nawiązaniem do trendów z lat 90′. Dotychczas Toyota korzysta raczej z szerokich rozbudowanych zwierciadeł, które stanowią element pakietu aerodynamicznego. Jednak ich gabaryty sprawiają, że w przeprawowych imprezach łatwiej je urwać.