Ten artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z ORLEN.
Marczyk i Gospodarczyk ogłaszają plany na sezon 2024
Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk w ostatnich latach stawiali na nieustanny rozwój. Po świetnych występach w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski zdecydowali się na krok do przodu. Rajdowe Mistrzostwa Europy były naturalnym wyborem i tam załoga ORLEN Team spędziła kolejne dwa sezony. Po bardzo dobrych występach i tytule mistrzowskim wśród juniorów Miko i Szymon przenieśli się na trasy Rajdowych Mistrzostw Świata. Tam zbierali kolejne cenne doświadczenie. Teraz nadeszła pora na to, aby to wszystko wykorzystać?
Zespół poinformował dzisiaj, że w sezonie 2024 skupi się przede wszystkim na startach w Rajdowych Mistrzostwach Europy. Marczyk i Gospodarczyk wystartują we wszystkich ośmiu rajdach i postarają się powalczyć o jak najwyższe lokaty. Oczywiście nie wiemy, kto jeszcze wystartuje w tym roku w ERC, natomiast polska załoga na pewno będzie zaliczana do ścisłej czołówki. Nie może być inaczej, skoro mówimy o jednej z najszybszych załóg sezonu mistrzostw świata, która uplasowała się w pierwszej dziesiątce WRC 2.
Gdzie zobaczymy załogę ORLEN Team?
Starty w ERC oznaczają trzy rundy szutrowe, czyli Rajd Węgier, Rajd Skandynawii i Rajd Estonii oraz pięć rund asfaltowych, czyli Rajd Wysp Kanaryjskich, Rajd Rzymu, Rajd Barum, Rali Ceredigion i oczywiście Rajd Śląska, który zakończy zmagania w tym roku. Szutrowy Rajd Węgier i Rali Ceredigion to nowość w cyklu, więc nikt nie ma tam doświadczenia. Nowy jest też Rajd Śląska, chociaż tutaj akurat Polacy wiedzą, czego mogą się spodziewać. Miko i Szymon doskonale znają też imprezy na Kanarach, w Estonii, Włoszech i Czechach. Jedyną imprezą, na której rywale mogą mieć nieco więcej doświadczenia, jest Rajd Skandynawii. To letni i szutrowy odpowiednik zimowego Rajdu Szwecji.
Marczyk i Gospodarczyk pojawią się również na trasach Rajdowych Mistrzostw Świata. W tym momencie wiemy o dwóch zaplanowanych imprezach w WRC 2. Mowa o ORLEN Rajdzie Polski, który odbędzie się w czerwcu oraz o Rajdzie Europy Centralnej. Na niego pora przyjdzie w październiku. Oczywiście duet ORLEN Team zapowiedział jednocześnie, że zakończy sezon na Rajdzie Barbórka. Poranek 19 marca przyniósł nie tylko ogłoszenie planów. Załoga zaprezentowała jednocześnie zupełnie nowe, bardzo dynamiczne i agresywne oklejenie swojej rajdówki.
Marczyk: Czuję się dobrze przygotowany
Miko Marczyk: W 2024 roku wystartujemy w pełnym sezonie Rajdowych Mistrzostw Europy ERC oraz w wybranych rundach Rajdowych Mistrzostw Świata WRC 2. Nasze zmagania rozpoczniemy od pierwszej rundy ERC, czyli od Rajdu Węgier, który przenosi się do Veszprem i odbędzie się już w dniach 12-14 kwietnia. Następnie czeka na nas asfaltowy Rajd Wysp Kanaryjskich, oraz podsumowanie szutrowej części mistrzostw z Rajdem Skandynawii oraz Rajdem Estonii, który znamy z mistrzostw świata.
Miko Marczyk: Później nadejdzie pora na dobrze nam znany Rajd Rzymu oraz jedną z moich ulubionych imprez, czyli Rajd Barum. Na zakończenie sezonu nowość, czyli asfaltowy Rali Ceredigion w Wielkiej Brytanii oraz Rajd Śląska, który dobrze znam i świetnie wspominam z przeszłości. W międzyczasie pojawimy się w mistrzostwach świata. Wystartujemy w ORLEN Rajdzie Polski w czerwcu oraz w Rajdzie Europy Centralnej. Wisienką na torcie będzie Rajd Barbórka w centrum Warszawy. Jestem przekonany o tym, że wykorzystamy swoje doświadczenia z przeszłości i w każdym rajdzie będziemy walczyć o czołowe pozycje. Czuję się dobrze przygotowany zarówno mentalnie, jak i fizycznie, więc wierzę w to, że osiągniemy swoje cele. Zachęcam was do tego, abyście nam kibicowali w tym sezonie.
Gospodarczyk: Najtrudniejszym wyzwaniem będzie…
Szymon Gospodarczyk: Pora na nowy sezon, który oznacza dla nas powrót do mistrzostw Europy. Ja osobiście nie mogę się doczekać Rajdu Skandynawii. To szutrowy, letni odpowiednik byłego, zimowego Rajdu Szwecji, który rozgrywał się na tym terenie. To takie połączenie rajdów w Estonii i Finlandii, które bardzo lubię.
Szymon Gospodarczyk: Według mnie najtrudniejszym wyzwaniem sezonu będzie Rali Ceredigion w Wielkiej Brytanii a konkretniej w Walii. Zaskoczeniem jest to, że będzie to rajd asfaltowy. Walia słynie przede wszystkim z szutrowych tras, które gościły wcześniej mistrzostwa świata. Warunki zawsze są tam trudne, często pada deszcz, wieje wiatr i jest zimno. Nie znamy tych tras, więc to będzie spore wyzwanie. Nigdy tam nie byliśmy, a w rajdzie na pewno pojawi się wielu lokalnych kierowców.
Kalendarz Rajdowych Mistrzostw Europy (ERC) 2024:
Runda Data Rajd Baza 1. 12.04 – 14.04 🇭🇺 5. Rajd Węgier Veszprem 2. 02.05 – 04.05 🇪🇸 48. Rajd Wysp Kanaryjskich Las Palmas 3. 13.06 – 15.06 🇸🇪 2. Rajd Skandynawii Karlstad 4. 05.07 – 07.07 🇪🇪 14. Rajd Estonii Tartu 5. 26.07 – 28.07 🇮🇹 12. Rajd Rzymu Fiuggi 6. 16.08 – 18.08 🇨🇿 53. Rajd Barum Zlin 7. 30.08 – 01.09 🏴 4. Rali Ceredigion Aberystwyth 8. 11.10 – 13.10 🇵🇱 8. Rajd Śląska Katowice
Pozostałe starty w sezonie 2024:
Lp. Data Rajd Baza 1. 27.06 – 30.06 🇵🇱 80. ORLEN Rajd Polski (WRC) Mikołajki 2. 17.10 – 20.10 🇪🇺 2. Rajd Europy Centralnej (WRC) Karpfham 3. Grudzień 🇵🇱 Rajd Barbórka Warszawa