Mazda rozwija silnik Wankla. Ambitne plany marki na nadchodzące miesiące
Silnik Wankla aktualnie jest już wykorzystywany w Maździe MX-30 R-EV. Dodatkowo silnik z charakterystycznym trójkątnym rotorem został zaprezentowany jako pomysł na układ napędowy koncepcyjnego modelu Iconic SP, który zadebiutował podczas ubiegłorocznej wystawy Japan Mobility Show 2023 i tym samym może być wykorzystany w przyszłych zelektryfikowanych modelach marki. Teraz nowo powołana grupa ds. rozwoju silnika ma prowadzić prace, które będą skupione tylko tej jednostce napędowej. W planach jest prowadzenie badania i rozwój w takich obszarach, jak zgodność z przepisami na głównych rynkach, a także zastosowanie paliw neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla.
„W historii Mazdy silnik Wankla jest szczególnym symbolem naszego ‘ducha rywalizacji’. Jesteśmy głęboko wdzięczni wszystkim, którzy do tej pory wspierali silnik Wankla i z przyjemnością ogłaszamy odrodzenie organizacji, która rozwija silnik uwielbiany przez klientów na całym świecie. Przez sześć ostatnich lat nasz zespół ds. silników Wankla był częścią organizacji zajmującej się rozwojem silników, gdzie zajmował się opracowywaniem najnowocześniejszych funkcji silników spalinowych, a także dalszą poprawą ich efektywności. Inżynierowie ci poszerzyli swoją perspektywę poza granice systemów napędu i wyszkolili się, aby opanować „Rozwój oparty na modelach”, który jest jedną z mocnych stron inżynierii Mazdy. Tym razem 36 inżynierów zbiera się w jednej grupie, aby dokonać przełomu w badaniach i pracach rozwojowych skupionych na technologii silnika Wankla. W erze elektryfikacji w branży motoryzacyjnej i z myślą o przyszłości społeczeństw neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla, obiecujemy nadal dostarczać atrakcyjne samochody, które inspirują klientów naszym ‘duchem rywalizacji” – powiedział Starszy Dyrektor Zarządzający i Dyrektor ds. Technologii (CTO) Ichiro Hirose.
W jaki sposób działa silnik Wankla? Mazda cały czas pracuje nad poprawę efektywności pracy
Silnik Wankla generuje moc poprzez obroty rotoru lub rotorów zbliżonych kształtem do trójkąta. Mazda jako pierwsza zainstalowała taki właśnie silnik z dwoma rotorami w modelu Cosmo Sport, wprowadzonym na rynek w 1967 roku. Od tego czasu przez kolejne lata Mazda pracowała nad poprawą efektywności pod względem mocy, oczyszczania spalin, oszczędności zużycia paliwa i trwałości silnika Wankla, jako jedyny producent samochodów masowo produkujący ten rodzaj napędów. W najbliższym czasie dzięki nowemu zespołowi silnik wskoczy na zupełnie nową jakość i może być bardzo ciekawą alternatywą.
źródło: materiały prasowe Mazdy