Samochody o charakterze sportowym są w motoryzacji coraz rzadziej spotykane. Każda informacja o nowym modelu lub kontynuacji produkcji, jest dla entuzjastów samochodów dobrą informacją. Aston Martin ze swoim już kultowym modelem Vantage planuje zawalczyć o klientów Porsche.
Aston Martin Vantage – 4.0 z V8 pod maską
Jako producent samochodów luksusowych i sportowych, postanowił rzucić wyzwanie dominacji Porsche na rynku. Przy pomocy swojego najnowszego modelu Vantage. W najnowszej odsłonie tego samochodu sportowego znacząco zwiększono moc silnika, co jest zgodne z przyjętą przez firmę strategią oferowania najmocniejszego modelu w każdym segmencie rynku, na którym konkuruje.
Pod maską Vantage’a znajduje się 4,0-litrowy silnik V-8 z podwójnym turbodoładowaniem, dostarczany przez dział AMG koncernu Mercedes-Benz. Teraz generuje 656 KM, w porównaniu do 503 KM w poprzedniej wersji. Takie wzmocnienie sprawia, że dwuosobowy Vantage dysponuje większą mocą niż kluczowy rywal, Porsche 911 Turbo S.
Jakie osiągi ma nowy Vantage?
Aston Martin deklaruje, że Vantage może przyspieszyć od 0 do 60 mil na godzinę (ok. 0-97 km/h) w 3,4 sekundy i osiągnąć maksymalną prędkość 202 mil na godzinę (ok. 325 km/h). Aktualizacja modelu Vantage następuje po wprowadzeniu na rynek większego samochodu sportowego DB12 w ubiegłym roku. Był to pierwszy model zaprezentowany po tym, jak kanadyjski miliarder Lawrence Stroll przejął kontrolę nad brytyjskim producentem aut. 670-konny DB12 przewyższa mocą 611-konnego Ferrari Roma, który również wyposażony jest w umieszczony z przodu, turbodoładowany silnik V-8.
Duże ambicje Brytyjczyków
Nowy Vantage ma stanowić około jedną piątą całkowitej sprzedaży Aston Martina, co czyniłoby go drugim najlepiej sprzedającym się modelem firmy. Zaraz po SUV-ie DBX, według prognoz producenta. Ceny nowego modelu nie zostały jeszcze ujawnione, ale oczekuje się, że Vantage będzie kosztować około 165 000 funtów (ok. 208 000 dolarów), co stanowi 32-procentowy wzrost w porównaniu do ceny wyjściowej poprzedniego modelu.
Spodziewany wzrost ceny prawdopodobnie jeszcze bardziej zwiększy rosnącą średnią cenę sprzedaży Aston Martina, która na koniec września wynosiła 219 000 funtów, w porównaniu do 195 000 funtów w tym samym okresie rok wcześniej, według danych firmy.
Nowe technologie we wnętrzu
Oprócz większej mocy, Vantage oferuje nowe technologie mające znacząco poprawić doświadczenia kierowcy w porównaniu do poprzedniego modelu, który był na rynku przez 6 lat. Samochód wyposażono w modem 4G, aby zapewnić lepszą łączność dla systemu informacyjno-rozrywkowego i umożliwić kierowcy interakcję z samochodem za pośrednictwem aplikacji Aston Martin.
System inforozrywki jest taki sam, jak w DB12. 10,25-calowy ekran dotykowy jest wspierany przez szereg bardziej tradycyjnych przycisków do obsługi ogrzewania i chłodzenia, jak również do dezaktywacji asystentów kierowcy, takich jak asystent pasa ruchu.
Aston Martin chciał zmienić nazwę
Systemy bezpieczeństwa łączą silnik, hamulce i elektroniczny tylny dyferencjał, dając kierowcy większą kontrolę nad dostarczaniem mocy, w tym ustawienia dla mokrej nawierzchni i jazdy po torze, a także osiem różnych ustawień kontroli trakcji.
Ulepszenia te są na tyle przełomowe, że firma rozważała nadanie samochodowi nowej nazwy, aby lepiej odróżnić go od poprzedniego Vantage’a, jak powiedział Stroll na briefingu w ubiegłym roku. „To zupełnie inne doświadczenie, jazda, technologia – wszystko. To zupełnie inna propozycja,” dodał Stroll, zaznaczając, że dążenie do zmiany nazwy było mocno wspierane przez dealerów. Jednak producent zdecydował się zachować nazwę Vantage, co pozwala kontynuować tradycję marki trwającą już 74 lata.
Produkcja Vantage’a rozpocznie się w pierwszym kwartale, a dostawy mają startować w drugim. Vantage będzie następnie śledzony przez wysokowydajny zamiennik dla DBS, trzeci model w odnowionej linii sportowych samochodów Aston Martina z silnikiem z przodu i napędem na tylne koła.