Terminy realizacyjne
Zadanie zostanie zrealizowane w formule Projektuj i buduj. Wykonawca będzie miał 17 miesięcy na projektowanie wraz z uzyskaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), przy czym wniosek o wydanie decyzji ZRID będzie musiał być złożony w ciągu 10 miesięcy. Na realizację robót przewidziano 15 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca.
Biorąc pod uwagę powyższe terminy, na przełomie tego i przyszłego roku powinien zostać złożony wniosek o wydanie decyzji ZRID. Jej uzyskanie i rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w III kwartale 2025 roku, a zakończenie prac w II kwartale 2027 roku.
Przebieg obwodnicy
Obwodnica, położonej tuż przy granicy woj. zachodniopomorskiego i wielkopolskiego Szwecji, będzie jednojezdniową drogą klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Droga będzie przecinać rzekę Pilawa, na której planowana jest budowa mostu o długości 78 metrów. Obiekt będzie również pełnił funkcję dolnego przejścia dla zwierząt. W ramach inwestycji powstaną także dwa wiadukty dla dróg lokalnych nad obwodnicą.
Program budowy 100 obwodnic na Pomorzu Zachodnim
W rozpisanym na lata 2020-2030 rządowym Programie budowy 100 obwodnic, poza obwodnicą Szwecji, znajduje się jeszcze osiem inwestycji na Pomorzu Zachodnim. Dla obwodnicy Gryfina w ciągu DK31 oraz Szczecinka w ciągu DK20 podpisano w 2021 roku umowy na realizację w formule Projektuj i buduj. W drugiej połowie 2022 roku na tych inwestycjach ruszyły roboty budowlane.
Dla obwodnicy Kołbaskowa w ciągu DK13 został opracowany projekt budowlany. W ubiegłym roku GDDKiA uzyskała decyzję ZRID dla tej inwestycji. Zadanie zaplanowano do realizacji wspólnie z II etapem obwodnicy Przecławia i Warzymic (nowy węzeł łączący A6 z DK13).
W listopadzie ubiegłego roku ruszył przetarg na realizację obwodnicy Rusinowa na DK22, tu oferty wykonawców poznaliśmy 16 stycznia. W grudniu ubiegłego roku wystartowało postępowanie dla obwodnicy Wałcza na DK22 i Stargardu na DK20. W tym roku planowany jest przetarg na obwodnicę Złocieńca w ciągu DK20. Dla obwodnicy Człopy w ciągu DK22, która jako ostatnia ze wszystkich zachodniopomorskich inwestycji z Programu 100 obwodnic uzyskała decyzję środowiskową, rozstrzygane jest jeszcze przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze odwołanie od tej decyzji. – podaje GDDKiA.
Wszystko w trosce o bezpieczeństwo
Poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej – to główne założenia opracowanego w Ministerstwie Infrastruktury Programu. Jego realizacja przyczyni się również do powstania nowych miejsc pracy oraz rozwoju firm wykonujących inwestycje drogowe.
W ramach Programu powstaną trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.